Hopp til hovedinnholdet
Konverteringsrate

Konverteringsoptimalisering enkelt forklart

Konverteringsoptimalisering, også kalt CRO, er en strategisk metode og arbeidsmåte for å øke konverteringer og forbedre resultater.

Konverteringsoptimalisering enkelt forklart

Når gjorde du sist datadrevne forbedringer av nettsiden din? Stort sett alle drømmer om flere konverteringer, men ofte stopper det med drømmen. Her kommer konverteringsoptimalisering inn.

Konverteringsoptimalisering, også kalt CRO, er en strategisk metode og arbeidsmåte for å øke konverteringer og forbedre resultater.

Hva er konverteringsoptimalisering (CRO)?

Konverteringsoptimalisering er en vitenskapelig prosess for å få flest mulig mennesker til å gjennomføre en ønsket handling av verdi. Dette gjøres ofte ved å påvirke psykologiske faktorer som gir en direkte effekt på forbrukeratferd. 

Det er også en kontinuerlig prosess som består av testing, feiling og læring. Det starter alltid med analyse, som fører til noen hypoteser, som deretter testes og enten bekreftes eller forkastes.

Kort oppsummert handler konverteringsoptimalisering om å øke antall sign-ups, salg, nedlastninger eller andre viktige handlinger som defineres som konverteringer for deg eller din bedrift. 


Denne korte videoen forklarer fint hva konverteringsoptimalisering er:

Når er det aktuelt å starte med konverteringsoptimalisering?

En god regel er at man må ha betydelige mengder med data av det man ønsker å teste. Har man under 1000 konverteringer i måneden er man i det som betegnes som «risiko-fasen». Her vil du streve med å ha nok data til å få resultater du kan stole på, og dersom du har for lavt volum er det ofte bedre å bare implementere endringer og overvåke i etterkant.

Når man nærmer seg over 10.000 konverteringer i måneden er det mer aktuelt å se på mer automatiserte løsninger for optimalisering. Det er viktig å huske at jo flere konverteringer man har jo mer nøyaktig blir resultatene fra tester.

Å annonsere i digitale kanaler blir dyrere og dyrere. Da er det viktig å ikke bare drive trafikken til nettstedet, men også få mest mulig ut av trafikken som allerede er der. Mange fokuserer nemlig for mye på å drive trafikk til siden versus å optimalisere siden.

Hvilke elementer kan jeg begynne testingen med?

Alt kan testes, så det viktigste er å velge hvor man skal starte. Hva du skal starte med avhenger av dine målsettinger og din nåværende situasjon. I analysen som gjøres i forkant av en A/B test vil man alltid lete etter potensielle problemområder og starte med de største.

A/B-testing (også kjent som split testing) er et randomisert eksperiment med to varianter, A og B.  A/B testing er en metode for å evaluere effekten av en eller flere variabler. Dette gjøres ved at man viser forskjellige versjoner av en nettside eller app til forskjellige brukere. Versjonen som konverterer best etter man har nådd riktig størrelse på utvalget og testet i lang nok tid vil være den versjonen man implementerer.

Her er noen universelle forslag til hvilke elementer du kan begynne å teste allerede i dag:

  • Call-to-Action (for å øke CTR, ikke kjøp)
  • Layout
  • Tekst
  • Grafikk

A/B test dine Call to Action knapper

Du kan teste dette ved å

  • Bytte ordene du bruker
  • Bytte på plasseringen av knappen 
  • Endre utforming som størrelse, design eller farge på en knapp

Merk at A/B testing av knapper som regel bare gir utslag når de originale knappene er et friksjonspunkt i kundereisen. Dersom knappene har lav kontrast mot bakgrunnen og er vanskelige å se så vil det gi mening å bare fikse knappene og ikke bruke tid på å A/B teste. En måte å se om en knapp er intuitiv er at en bruker klarer å forstå hva som skjer på neste side uten å trykke på knappen. Dette er som regel ikke en high value ting å teste.

Les her om hvor det kan være lurt at du plasserer dine CTA knapper

Se dette innlegget for mer inspirasjon

A/B test dine overskrifter

Meningen med en overskrift er at den skal fange kundens oppmerksomhet. Hvis du benytter deg av digital annonsering, bør også overskriftene samsvare med eller forsterke annonsebudskapet. 

For å teste overskrifter kan du: 

  • Teste ordene og rekkefølgen på dem
  • Teste generelt budskap
  • Teste ulike størrelser, farger og fonter
  • Teste personalisering og forskjellige budskap mot forskjellige målgrupper.

A/B test din tekst

Teksten du bruker er viktig og handler mye om hvordan du velger å formidle budskapet ditt. 

For å A/B teste teksten kan du teste f.eks:

  • Ordene – hva og hvordan 
  • Lengde og formatering – Tekststruktur

Ofte stilte spørsmål om konverteringsoptimalisering

Hvordan regne ut konverteringsrate? 

Her er tre formler for konverteringsrate du kan bruke:

Konverteringsfrekvens = antall konverteringer /antall økter * 100
Konverteringsfrekvens = antall konverteringer /antall unike  besøkende * 100
Konverteringsfrekvens = antall konverteringer / antall potensielle  kunder * 100

Alle de tre formlene overfor er gyldige formler. Den beste måten å beregne konverteringsrate på avhenger av hva du definerer som konvertering og hvordan du måler trafikk. 

Når er det lurt å unngå A/B Testing?

I intense salgsperioder som går over kortere tid så kan det være høy risiko å A/B teste. Dette er av den enkle årsaken at du kan tape mye omsetning på å sende 50% til en suboptimal versjon i disse periodene.

I tilfeller som Black Friday, julehandel og andre korte salgsperioder er det ofte lurere å ikke A/B teste, eventuelt teste via en bandit-algoritme dersom man har nok volum til det. Les mer om dette her.

Hvordan skiller CRO seg fra UX?

Det er mange forskjellige synspunkter på dette, fordi områder med optimalisering av konverteringsrate og brukeropplevelse overlapper hverandre. Konverteringsoptimalisering er en prosess som handler om å forbedre det eksisterende nettstedet ditt gjennom pågående A/B-testing og optimalisering (mer fokus på forretningsmessige mål).

UX er prosessen med å planlegge og undersøke den beste måten å gjøre en betydelig engangsendring (mer fokus på kundens mål).

Trenger jeg utviklere for å gjøre A/B testing?

Man har to metoder for å gjennomføre endringer på en nettside. Enten kan det brukes HTML / CSS / Javascript for å gjøre endringene, eller så kan man bruke en visuell drag and drop bygger (WYSIWYG editor). Det er anbefalt å bruke utviklere til å utforme testen ettersom visuelle løsninger enklere kan føre til feil utforming på visse enheter.

Blant verktøy tilgjengelig finnes det blant annet OptimizelyGetSiteControl, Sitegainer og Google Optimize som lar deg gjøre endringer på nettstedet ditt uten utvikling.  Alt du trenger er å få JavaScript code på hver side på nettstedet ditt, noe som kan implementeres via Google Tag Manager. 

Hva bør jeg tenke på før jeg begynner med CRO?

Før du eventuelt begynner å optimalisere, ha følgende ting i bakhodet: 

– Kjenn og vær trygg på dine USP’er
– Kjenn og forstå din målgruppe 
– Definer klare KPI’er
– Ha en løsning for mobilversjon 
– Vit hvem dine konkurrenter er 
– Kontroller nettanalyse-verktøyet
– Hypotesen kan være riktig men utformingen av testen kan være feil
– Små endringer er vanskeligere å se effekten av
– Test gjerne større drastiske endringer, men vær forberedt på at det er   vanskeligere å analysere og isolere effekter ved flere endringer

Still deg selv også følgende spørsmål? 

– Har jeg nok data til å begynne og teste, eller er jeg i risiko fasen?
– Har jeg et godt nok datagrunnlag for å utforme gode hypoteser?
– Er hypotesene gode og testbare?
– Er det minst ett tydelig definert mål per hypotese?
– Hva lærer man dersom hypotesen er feil?

Kan jeg A/B-teste på nettsteder hvis det er lite trafikkvolum?


Det er som regel ikke noe poeng ettersom det er tidkrevende å analysere både før og etter testen. Her er det bedre å bare implementere og overvåke i etterkant. Minst 1000 konverteringer er kritisk.

Dersom man er i grenseland hva det angår konverteringsvolum så kan man teste, men det er viktig å huske at radikale endringer vil være enklere å måle. Å endre farge på en knapp vil man med stor sannsynlighet aldri kunne regne ut noen forskjell på. 

Hvor mye koster CRO?

Kostnadene tilknyttet CRO er hovedsakelig tiden det tar å analysere, utforme hypoteser og tester, og deretter analysere resultatene. Det er en tidkrevende prosess for de fleste bedrifter, og er ofte grunnen til at metoden blir nedprioritert. 

Hva er de beste verktøyene for A/B testing?

Gode verktøy for A/B testing er blant annet Optimizely og VWO. Google Optimize kan også brukes, men har noen begrensninger.

6 trender for sosiale medier det er verdt å satse på i 2020
SoMe

6 trender for sosiale medier det er verdt å satse på i 2020

6 trender for sosiale medier det er verdt å satse på i 2020 Julie Foss
Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det
LogistikkNettbutikk

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det Annsofi Klevfoss
Maksimer konverteringer på Instagram
InstagramSoMe

Maksimer konverteringer på Instagram

Maksimer konverteringer på Instagram Ingrid Løkkevol Aasmundtveit