Tilbake til blogg
Netthandelsblogg: E-post
Slik kan nettbutikker øke inntektene med e-postmarkedsføring
Sebastian Stensli Melvold
26.03.2024
“30-40% av alle inntekter skal komme fra e-post” er noe man hører, men sjeldent ser hos norske nettbutikker.
Hvorfor?
Norske nettbutikker investerer tungt med tid og penger i betalt trafikk. E-post blir nedprioritert og naturlig nok representere en mindre prosentandel av bedriftens inntekter.
Det er viktig at du ikke ser på e-post som en silo, e-post er en del av din betalte trafikkstrategi.
Dette er viktig fordi e-post gir oss muligheten til å forlenge salgssyklusen, og hvis du inkluderer e-post i din digitale strategi vil du se at de andre kanalene dine også vil prestere bedre.
Er du blant de som føler at e-postmarkedsføring blir sett på som en silo i din digitale strategi?
Da vi optimaliserte e-postmarkedsføringen for en anerkjent norsk nettbutikk, så vi en ROI på 5500% og kanalen sto for 35% av all omsetning de siste 12 månedene.
For å sette dette i perspektiv ser vi nedenfor en ROI benchmark av toppkanaler.
Samtidig som e-post var den beste kanalen fulgte de andre kanalene etter:
E-post er den beste måten å konvertere interesse til kjøp, og derfor er det viktig å se på kanalen som en del av din betalte strategi.
Så, hvordan fikk vi 35% i omsetning fra e-post for denne norske nettbutikken?
Denne e-poststrategien var løsningen:
- Pop-up som konverterer
- Velkomstflow i verdensklasse
- Trafikk til nettsiden med kampanjer
- Ingen kjøp? → Abandoned flows
- Første kjøp? → Post purchase flow
- Få gjenkjøp og bygg lojale kunder
E-poststrategien forklart steg for steg
Pop-up som konverterer
Selve fundamentet ligger i e-postlisten og det er derfor essensielt å samle inn gode leads.
Pop-ups er det mest effektive verktøyet man kan bruke for å skaffe seg e-postadresser.
Blir det gjort riktig vil du se en konverteringsrate på minimum 10%. Dette gjør at pop-upen din konverterer:
- Et godt opt-in offer
- Riktig targeting
Opt in offer
For å øke engasjementet med pop-ups, sørg for å tilby noe relevant og verdifullt. Det er derfor viktig å forstå din målgruppe og hva de forventer av nettsiden, vet hvilke tilbud som best møter deres behov, og sørg for at tilbudet er i tråd med sidens innhold.
Eksempler på scenarioer:
- Er du en nettbutikk som er sensitiv på rabatter → Gave i bytte med en e-post
- Nettbutikk som ikke er like sensitiv på rabatter → Rabattkode i bytte med e-post
- Skape engasjement → Gamification og giveaways i bytte med e-post.
Riktig targeting
Problemet med mange pop-ups er at de hindrer besøkendes opplevelse på nettstedet i stedet for å forbedre den. Derfor er det viktig med riktig targeting.
Etter å ha hjulpet flere nettbutikker med e-post har vi kommet frem til at dette er den beste targetingen for en god kundereise samtidig som man får inn nye e-postadresser:
- Vis 1 popup per økt
- Utsett popupen minst 15 sekunder før den vises
- Vis kun 2 ganger per bruker
Velkomstflow i verdensklasse
Når en ny person melder seg opp til ditt nyhetsbrev er det essensielt at disse havner i en velkomstflow. Dette er en gylden mulighet til å presentere merkevaren, skape forventninger og ikke minst konvertere interesse til kjøp.
Her er et eksempel på hvordan du kan bygge en velkomstflow som genererer mye inntekter:
E-postkampanjer for trafikk til nettsiden
Som nevnt innledningsvis hjalp vi en norsk nettbutikk å generere 35% av alle inntekter fra e-post. 70% av dette kom fra e-postkampanjer.
Her er 3 nøkkelpunkter fra kampanjene vi sendte ut:
Segmentering
Ingen segmentering = Dårlig leveringsevne.
For mye segmentering = Mindre inntekt.
Hold deg til disse 5 segmentene for å få det beste fra begge verdener:
- Engasjerte
- Ikke-kjøpere
- Kjøpere
- Winbacks
- VIPs
Resend de beste e-postene
Hvis en e-postkampanje presterer godt...
Hvorfor ikke bruke den igjen?
- Send den på nytt til de som ikke åpnet
- Send den til nye abonnenter neste kvartal
Keep it simple
Altfor ofte ser jeg en e-post med flere:
- Tilbud
- Rabatter
- CTA
“Gir du den flere valg er sannsynligheten stor for at den ikke vil velge noen av de.”
Usikker på hva du skal inkludere i kampanjene?
Her er noen eksempler:
Ikke kjøpt? → Send abandoned flows
Hvis kunden ikke kjøper, er det essensielt å følge opp med abandoned flows som målretter seg mot de ulike stegene i kundereisen. Kunden er interessert i det du tilbyr, men har enda ikke gjort ønsket handling i din nettbutikk.
Det er spesielt to abandoned flows som du vil se gode resultater på med en gang:
Har brukeren sett på et produkt, men ikke lagt det i handlekurven? → Send browse abandoned flow.
Har kunden lagt produktet i handlekurven, men ikke fullført kjøpet? → Send abandoned checkout flows.
Her er et eksempel på abandoned flows som vil generere mye penger:
Første kjøp? → Send post purchase flows
Mange nettbutikker tror det er nok med en "takk for handelen"-e-post når en kunde har gjort sitt første kjøp
Det er det ikke.
Når en kunde kjøper noe, må du gjøre alt i din makt for å redusere kjøperens anger.
Hvis ikke:
Refusjoner vil øke, og du vil gå glipp av potensielle oppsalg/kryssalg.
Denne strategien ga en gjennomsnittlig åpningsrate på 70%:
Få gjenkjøp og bygg lojale kunder
Kunden har gjort sitt første kjøp, men hvordan får du den til å gjøre enda ett og bli en såkalt lojalkunde?
For å kunne gjøre dette, trenger du å forstå dataene dine.
For å forstå kundedata anbefaler vi å bruke programmer som:
Her får du informasjon som:
- Gjentagende kjøpsrate (repeat purchases rate)
- Tid mellom kjøp
- Kryssalgsdata
- Analyse av oppfølgningskjøp
Brukes denne daten riktig, vil du se fantastiske resultater.
Data vil gi deg et stort forsprang og indikasjonen på hvordan du kan få et oppsalg, men bygger ikke lojaliteten til kundene alene.
Ett flott råd her:
Vær menneskelig.
Bygg lojalitet ved å tilby 1:1 opplevelse med e-postene dine.
Del bak kulissene og personlige e-poster fra grunnleggeren.
Jo mer kunden føler seg som en del av selskapet.
Jo mer knyttet vil de være til deg.
3 e-poster du kan begynne å dele akkurat nå:
- Oppdateringer fra grunnleggeren
- Oppdateringer fra bak kulissene.
- Utdanningsinnhold relatert til kundens utfordringer og motivasjoner.
Oppsummering
For å oppnå suksess med e-postmarkedsføring er det essensielt å betrakte e-post som en integrert del av din digitale strategi, og ikke en isolert kanal.
Suksesshistorien om en norsk nettbutikk som så en ROI på 5500% og oppnådde 35% av omsetningen fra e-post, underbygger kraften i en godt strukturert e-poststrategi. Dette inkluderer effektiv innsamling av e-postadresser gjennom konverterende pop-ups, en engasjerende velkomstflow, målrettede e-postkampanjer, og strategiske oppfølgingsflows for å konvertere og beholde kunder.
Ved å se på e-post som en forlengelse av din betalte trafikkstrategi, kan du ikke bare forbedre salgssyklusen, men også styrke de øvrige markedsføringskanalene dine. Implementer disse metodene for å forvandle e-postmarkedsføring fra en ettertanke til en kraftfull inntektskilde.
Hvordan kan INEVO bistå?
Vi bistår norske nettbutikker med å øke omsetningen fra e-postmarkedsføring, der vi jobber både strategisk og operativt.
INEVO er Klaviyo Partner, og har i tillegg erfaring med blant annet følgende e-postverktøy: Voyado, Mailchimp, Emarsys, Apsis, Campaign Monitor, Get Response og Sleeknote.
Vi har muligheten til å analyserer, segmenterer, automatiserer, optimaliserer, skriver, designer, og tester alle aspekter av e-postmarkedsføringen din.Du kan lese mer om hva vi kan bistå med her.