Tilbake til blogg
Netthandelsblogg: E-Commerce
8 eksperter deler de vanligste feilene hos norske nettbutikker
Steven Macdonald
17.03.2024
INEVO har jobbet med over 100 nettbutikker gjennom de siste 10 årene.
En av tingene vi liker å gjøre internt er å dele suksesshistorier - konkrete strategier og tips til hvordan vi har bidratt til å hjelpe nettbutikker. Men det er ikke alltid like enkelt.
I mange tilfeller foregår samtalene slik:
Steven: "Hei Even, hvor mye har omsetningen økt etter at vi begynte å jobbe med denne kunden?"
Even: “Det er vanskelig å si. Det var noe feil med sporingsoppsettet da vi begynte."
Man skulle tro at i 2024 har alle nettbutikker satt opp riktig sporing. Men det har de ikke.
Vår erfaring er at de fleste nettbutikker har problemer med sporing.
Konsekvensen er usikkerhet:
- rundt antall målte transaksjoner
- om hvilke markedsføringskanaler som driver mest salg
- hvordan fordele annonseringen for å øke fortjenesten
Faktisk er sporingsproblemer en av de vanligste feilene vi ser hos nettbutikker. Derfor er det ofte en av de første tingene vi tar hånd om i vår 90-dagers onboarding-plan med nye kunder.
Det er nyttig å vite hvilke markedskanaler som gir best avkastning. Og vi liker å måle hvordan vår involvering påvirker resultatene!
La oss fortsette å diskutere vanlige feil hos nettbutikker. Hvilke andre feil ser vi hos nye kunder?
Jeg sendte spørsmålet til noen av e-handelsekspertene i INEVO.
Her følger 8 av de vanligste feilene vi ser hos nettbutikker.
Vi starter med en av våre egne OMA'er, Frida.
All betalt markedsføring driver folk til nettstedet ditt.
Hvis nettstedet ditt er nedprioritert, er det ingen grunn til å bruke penger på markedsføring.
Altfor mange selskaper kommer til oss for å få hjelp med betalt søk, annonsering i sosiale medier og e-postmarkedsføring uten at de har prioritert egen nettside.
Det er grunnen til at INEVO jobber helhetlig med digital markedsføring ved å også tilby støtte når det gjelder utvikling og design for å forbedre nettsteder.
Et nettsted som konverterer 0% blir ikke bedre med mer betalt trafikk.
Niclas påpeker en lignende feil.
Én ting er å jobbe med nettstedet selv og gjøre seg opp en mening om hva du synes fungerer. Det er noe annet å begynne å be kundene om innspill og tilbakemeldinger - du vet, de som faktisk kjøper fra deg.
Dette kan skje i form av spørreundersøkelser, NPS, popup-vinduer på nettstedet med ett enkelt spørsmål (f.eks. "Hva hindret deg i å fullføre kjøpet?") eller til og med ved å se på kundeservicesaker.
Det er selvfølgelig mye du kan gjøre selv - spesielt når du setter deg i kundens sted.
Som Even fremhever nedenfor.
Denne feilen er enkel å rette opp.
Gå inn på Google akkurat nå, søk etter merkenavnet ditt og prøv deretter å kjøpe et produkt.
Sjekk ting som f.eks:
- Viser annonsene dine riktig informasjon?
- Lander du på riktig produktside?
- Vises produktet på riktig måte?
- Er produktbeskrivelsen tydelig?
- Hva skjer når du legger til varen i kassen?
- Kan du fullføre betalingen med den betalingsmåten du foretrekker?
- Får du en e-postbekreftelse så snart du har betalt?
Noter for hvert trinn hvordan du mener det kan forbedres.
Små ting her kan utgjøre en stor forskjell - og så er du klar til å lansere annonsekampanjer.
Men det er to feil du må unngå først:
Å sette for høye mål og for små annonsebudsjetter, som Vetle og Nora nevner nedenfor.
Når du setter trafikk som mål, optimaliserer du for besøk.
Men besøk betaler ikke regningene. Hvis virksomhetens mål er omsetningsvekst og lønnsomhet, er det fornuftig å ha kampanjemål som er satt til "omsetning". Nå er kampanjene dine optimalisert for økt salg.
Men det spiller ingen rolle hvis budsjettene er for små.
Det er en annen feil vi ofte ser.
Så når du tenker på kampanjer, bør du også tenke på budsjetter!
Er du usikker på hvor mye du skal bruke? Det er bare å spørre.
Vi gir deg råd basert på markedsfaktorer, annonseutgifter fra lignende selskaper og gjennomsnittlig kostnad per klikk. Noen ganger kan det å by 5-10 % mer enn konkurrentene føre til mye mer salg.
Men ikke bruk for mye tid på å diskutere og tenke på hva du skal gjøre.
Det fører til handlingslammelse!
Planlegging er viktig.
Men for mye planlegging går på bekostning av implementeringen.
Du ender opp med å kaste bort for mye tid på å diskutere og analysere i stedet for å sette i gang, samle inn data og forbedre.
KP er enig i dette.
Hannah ser en lignende utvikling når det gjelder betalte søk.
Annonseplattformene har så mye data at mange kontoer kan optimaliseres på egen hånd ved hjelp av kunstig intelligens. Men det er en annen feil, etter vår mening.
Som Hannah beskriver i detalj her:
Sørg derfor for å få ekspertene til å teste og optimalisere kampanjene for deg, i stedet for å la kampanjene kjøre seg selv.
Til slutt deler Sebastian en av de største feilene han har sett de siste 12 månedene.
Det er noe vi alle ser.
Manglende fokus på eksisterende kunder.
Det er mye enklere å selge til eksisterende kunder enn å skaffe nye.
Du har også mye data om eksisterende kunder som du kan bruke til nye e-postkampanjer, retargeting-annonser og mersalg.
Så ikke overse eksisterende kunder. De er din beste kilde til vekst.
Konklusjon
Det er en fellesnevner for alle disse e-handelsfeilene.
Å følge standardoppsettet eller “best practice”.
Du kan ikke forvente å vokse innen netthandel ved å ha et ferdigutviklet nettsted, AI-drevne betalte søkekampanjer og dårlig oppsatt sporing. Og du vinner ikke ved å diskutere internt.
Du må utfordre deg selv og teamet ditt og implementere som et helvete!
Du må også tenke - og handle - som kundene dine.
Så hvis du vil lykkes, bør du unngå disse netthandelsfeilene:
- Allokere nok annonsekroner
- Ha et solid fundament for nettstedet
- Få på plass sporing av netthandelsmarkedsføring
- Sett (og følg opp) de riktige forretningsmålene
- Ikke la kunstig intelligens styre kontoene dine for betalte søk
- Mindre tid til planlegging, mer tid til implementering
- Opptre som - og snakk med - dine egne kunder
- Fokuser på eksisterende kunder og livstidsverdi (LTV)
Den gode nyheten er at vi kan hjelpe deg med å unngå dem.
Arbeid med en av våre e-handelseksperter
Vi har for tiden kun 1-2 plasser igjen til nettbutikker som ønsker å jobbe med oss i 2024.
Hvis du ønsker å øke omsetningen og samarbeide med en av ehandelsekspertene som er omtalt i denne artikkelen, kan du kontakte oss i dag. Vi avtale et møte for å lære mer om deg og dele markedstrender, innsikt og hvordan vi kan hjelpe deg med å øke e-handelsinntektene.
Klar til å samarbeide med INEVO?
Kontakt oss i dag eller bestill en OMA gratis prøveperiode.
Anbefalt lesing: