Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: E-Commerce

8 eksperter deler de vanligste feilene hos norske nettbutikker

INEVO har jobbet med over 100 nettbutikker gjennom de siste 10 årene.

En av tingene vi liker å gjøre internt er å dele suksesshistorier - konkrete strategier og tips til hvordan vi har bidratt til å hjelpe nettbutikker. Men det er ikke alltid like enkelt.

I mange tilfeller foregår samtalene slik:

Steven: "Hei Even, hvor mye har omsetningen økt etter at vi begynte å jobbe med denne kunden?"

Even: “Det er vanskelig å si. Det var noe feil med sporingsoppsettet da vi begynte."

Man skulle tro at i 2024 har alle nettbutikker satt opp riktig sporing. Men det har de ikke.

Vår erfaring er at de fleste nettbutikker har problemer med sporing.

Konsekvensen er usikkerhet:

  • rundt antall målte transaksjoner
  • om hvilke markedsføringskanaler som driver mest salg
  • hvordan fordele annonseringen for å øke fortjenesten

Faktisk er sporingsproblemer en av de vanligste feilene vi ser hos nettbutikker. Derfor er det ofte en av de første tingene vi tar hånd om i vår 90-dagers onboarding-plan med nye kunder.

Det er nyttig å vite hvilke markedskanaler som gir best avkastning. Og vi liker å måle hvordan vår involvering påvirker resultatene!

La oss fortsette å diskutere vanlige feil hos nettbutikker. Hvilke andre feil ser vi hos nye kunder?

Jeg sendte spørsmålet til noen av e-handelsekspertene i INEVO.

Her følger 8 av de vanligste feilene vi ser hos nettbutikker.

Vi starter med en av våre egne OMA'er, Frida.

Frida-Sofie Nyhuus, OMA i INEVO
"Den første feilen jeg kommer på: Å bruke mye penger på markedsføring som driver trafikk til dårlig nettside. Det spiller ingen rolle at du har en god strategi, en god kampanjeplan og velutformede annonser… … når brukerne forlater nettstedet ved ankomst fordi de ikke forstår hva du selger eller ikke finner det de leter etter. Eller enda verre - fordi de ikke forstår hvordan man kjøper”

Frida-Sofie Nyhuus, OMA (Operativ markedsassistent)

All betalt markedsføring driver folk til nettstedet ditt.

Hvis nettstedet ditt er nedprioritert, er det ingen grunn til å bruke penger på markedsføring.

Altfor mange selskaper kommer til oss for å få hjelp med betalt søk, annonsering i sosiale medier og e-postmarkedsføring uten at de har prioritert egen nettside.

Det er grunnen til at INEVO jobber helhetlig med digital markedsføring ved å også tilby støtte når det gjelder utvikling og design for å forbedre nettsteder.

Et nettsted som konverterer 0% blir ikke bedre med mer betalt trafikk.

Niclas påpeker en lignende feil.

Niclas Nilsen
Bedrifter starter ofte i feil ende. Å lage en perfekt annonse hjelper lite hvis ikke fundamentet er på plass. Et eksempel: Du har laget et perfekt annonseoppsett basert på “best practice” i Meta uten at landingssiden reflekterer budskapet i annonsen. Eller noe er feil i UXen som gjør at at kunden ikke forstår hva hun skal gjøre. Mitt tips er å begynne i riktig ende. Start med å lete etter friksjonspunkter. Hvor får kunden problemer, hva gjør at kunden ikke handler? Eller hvor tilfreds var kunden med opplevelsen sist hun handlet. Det finnes så mye informasjon som du kan bruke til å forbedre landingssidene du sender kundene til. Det handler om mer enn å bare lytte til kunden, følge beste praksis og fjerne opplagte friksjonspunkter i kundereisen.

Niclas Nilsen, Head of SoMe & E-handelsekspert

Én ting er å jobbe med nettstedet selv og gjøre seg opp en mening om hva du synes fungerer. Det er noe annet å begynne å be kundene om innspill og tilbakemeldinger - du vet, de som faktisk kjøper fra deg.

Dette kan skje i form av spørreundersøkelser, NPS, popup-vinduer på nettstedet med ett enkelt spørsmål (f.eks. "Hva hindret deg i å fullføre kjøpet?") eller til og med ved å se på kundeservicesaker.

Det er selvfølgelig mye du kan gjøre selv - spesielt når du setter deg i kundens sted.

Som Even fremhever nedenfor.

Even Ødegård
Å ikke være sin kunde hos seg selv. Det er mye fokus på testing i nettbutikker (selv om de fleste er elendige på det), og testprosjekter blir ofte kompliserte. Men det er en ting du kan gjøre som er veldig enkelt, og som ofte blir oversett. Vær din egen kunde! Prøv å sette deg i kundens sted og lat som om du trenger et av produktene dine. Prøv å finne det på Google, kjøp det i butikken din og evaluer hele prosessen fra kundens perspektiv. Var det lett å finne produktet på Google? Var det lett å finne det på nettstedet ditt? Hadde produktsiden all den informasjonen som trengs for å ta en kjøpsbeslutning? Fungerte kassen bra på mobilen, og har du betalingsalternativer som kunden liker? Var leveransen så rask som forventet? Hvordan var unboxing-opplevelsen? Du kan lære mye av denne enkle øvelsen. Jeg anbefaler at du gjør dette hver sjette måned, siden ting alltid endrer seg...

Even Ødegård, Head of OMA

Denne feilen er enkel å rette opp.

Gå inn på Google akkurat nå, søk etter merkenavnet ditt og prøv deretter å kjøpe et produkt.

Sjekk ting som f.eks:

  • Viser annonsene dine riktig informasjon?
  • Lander du på riktig produktside?
  • Vises produktet på riktig måte?
  • Er produktbeskrivelsen tydelig?
  • Hva skjer når du legger til varen i kassen?
  • Kan du fullføre betalingen med den betalingsmåten du foretrekker?
  • Får du en e-postbekreftelse så snart du har betalt?

Noter for hvert trinn hvordan du mener det kan forbedres.

Små ting her kan utgjøre en stor forskjell - og så er du klar til å lansere annonsekampanjer.

Men det er to feil du må unngå først:

Å sette for høye mål og for små annonsebudsjetter, som Vetle og Nora nevner nedenfor.

Vetle Sørøy
Fra et rent teknisk ståsted - ikke optimalisere for de riktige målene når man annonserer. Å sette «trafikk» som mål i en kampanje i stedet for «salg» gjør en enorm forskjell i resultater. Vil du gjøre endringen? Du kan enkelt gjøre det i Google og Meta med noen få klikk.

Vetle Sørøy, OMA & Team Lead

Når du setter trafikk som mål, optimaliserer du for besøk.

Men besøk betaler ikke regningene. Hvis virksomhetens mål er omsetningsvekst og lønnsomhet, er det fornuftig å ha kampanjemål som er satt til "omsetning". Nå er kampanjene dine optimalisert for økt salg.

Men det spiller ingen rolle hvis budsjettene er for små.

Det er en annen feil vi ofte ser.

Nora Aslaksrud
En feil mange aktører gjør innen netthandel er å bruke for lite penger på kampanjer de har brukt tid på å planlegge." Små budsjetter gjør deg lite synlig, og det blir vanskeligere å få gode tall å optimalisere med. De fleste konkurrentene dine vil sannsynligvis også ta dine annonseplasser. I de fleste tilfeller vil det å investere litt ekstra penger i en kampanje gi deg flere salg og en høyere ROAS (Return on Ad Spend).

Nora Aslaksrud, OMA & Team Lead

Så når du tenker på kampanjer, bør du også tenke på budsjetter!

Er du usikker på hvor mye du skal bruke? Det er bare å spørre.

Vi gir deg råd basert på markedsfaktorer, annonseutgifter fra lignende selskaper og gjennomsnittlig kostnad per klikk. Noen ganger kan det å by 5-10 % mer enn konkurrentene føre til mye mer salg.

Men ikke bruk for mye tid på å diskutere og tenke på hva du skal gjøre.

Det fører til handlingslammelse!

Daniel Theo Henriksen
Jeg har sittet i lange interne møter med kunder som har planlagt å redigere alt fra hjemmesiden til å endre teksten på bestemte sider som de mener er viktige for nettbutikken. Det er flott at folk ønsker å gjøre endringer, men det er to ting jeg ofte ser er feil bruk av ressurser. Det har en tendens til å ta lang tid med intern planlegging og planlegging av endringer som nettbutikkene ser på som viktige, men som de ikke nødvendigvis vet hvilken effekt de har. Så i stedet for å bare implementere og deretter justere, brukes det mye intern tid på planlegging før noe skjer. Og det er dette som fører til punkt 2. Netthandelsselskaper ser på hva de selv mener må justeres i stedet for å se på faktiske data. Når de jobber med sin egen merkevare, er det ofte vanskelig å se hva som faktisk er friksjonspunktene i deres tilstedeværelse på nettet. Da ser man ofte på ting som folk internt mener vil utgjøre en forskjell, fordi det er viktig for dem. En vanlig feil jeg ser, er at folk bruker for lang tid på å planlegge, og i planleggingen ser man ofte på feil ting (ikke datadrevet). Når implementeringen skjer etter en lang periode, har den ikke stor innvirkning...

Daniel Theo Henriksen, OMA & Team Lead

Planlegging er viktig.

Men for mye planlegging går på bekostning av implementeringen.

Du ender opp med å kaste bort for mye tid på å diskutere og analysere i stedet for å sette i gang, samle inn data og forbedre.

KP er enig i dette.

Karl Philip Lund
Jeg tror den mest vanlige feilen de fleste e-handelsselskaper gjør når det gjelder markedsføring, er at de bruker for mye tid på å analysere og prioritere i stedet for å implementere som et helvete. Bedrifter som implementerer i høyt tempo, lærer raskere. Du trenger ikke konsulenter til å fortelle deg hva du skal gjøre. Eller som Jeff Bezos, grunnleggeren av Amazon, sier: "Suksessen vår i Amazon er en funksjon av hvor mange eksperimenter vi gjør per år, per måned, per uke, per dag.

Karl Philip Lund, Partner

Hannah ser en lignende utvikling når det gjelder betalte søk.

Annonseplattformene har så mye data at mange kontoer kan optimaliseres på egen hånd ved hjelp av kunstig intelligens. Men det er en annen feil, etter vår mening.

Som Hannah beskriver i detalj her:

Hannah Lindelien
Over de siste årene har spillereglene for annonsører blitt likere og listen for å komme i gang med effektive kampanjer i kanaler som Google Ads og Meta er lavere enn noensinne. Der det tidligere krevdes detaljerte og avanserte oppsett for å oppnå effektiv annonsering, gjør kampanjetyper som Advantage+ og Performance Max det lettere for flere annonsører å oppnå relativt gode resultater. I praksis er systemene blitt så gode at kanalene selv kan ta seg av nesten alle aspekter av kampanjeoppsett og optimalisering for deg (hvis du lar den). I motsetning til tidligere kan den gjennomsnittlige annonsøren mest sannsynlig oppnå en viss effektivitet kun ved å være tilstede. Det kan derfor være fristende for mange travle markedsførere å sette opp kampanjene for så å la Google og Meta gjøre resten av jobben. En gjenganger vi ser, og en av de største feilene i følge meg, er nettopp dette: alt for mange nettbutikker sier seg fornøyde med et standardisert oppsett og lar annonsesystemene gjøre (for) mye av jobben. Dette betyr at de som faktisk jobber videre med å analysere innsikt, samle og bruke førstepartsdata, teste jevnlig og optimalisere kampanjene sine har et enormt konkurransefortrinn.

Hannah Lindelien, Head of Search

Sørg derfor for å få ekspertene til å teste og optimalisere kampanjene for deg, i stedet for å la kampanjene kjøre seg selv.

Til slutt deler Sebastian en av de største feilene han har sett de siste 12 månedene.

Det er noe vi alle ser.

Manglende fokus på eksisterende kunder.

Sebastian Stensli Melvold
En av de største feilene nettbutikker gjør i 2024 er å undervurdere lifetime value ved primært å fokusere på å tiltrekke seg nye kunder og overse verdien av å pleie eksisterende relasjoner. Ved å fokusere på LTV vil du forhindre kundefrafall, øke knudelojalitet og ikke minst hente ut så mye penger som mulig fra hver kunde. Undervurdering av LTV vil føre til tapte muligheter i å bygge langvarige og lønnsomme kundeforhold, noe som er avgjørende å fokusere på i 2024.

Sebastian Stensli Melvold, OMA (Operativ markedsassistent)

Det er mye enklere å selge til eksisterende kunder enn å skaffe nye.

Du har også mye data om eksisterende kunder som du kan bruke til nye e-postkampanjer, retargeting-annonser og mersalg.

Så ikke overse eksisterende kunder. De er din beste kilde til vekst.

Konklusjon

Det er en fellesnevner for alle disse e-handelsfeilene.

Å følge standardoppsettet eller “best practice”.

Du kan ikke forvente å vokse innen netthandel ved å ha et ferdigutviklet nettsted, AI-drevne betalte søkekampanjer og dårlig oppsatt sporing. Og du vinner ikke ved å diskutere internt.

Du må utfordre deg selv og teamet ditt og implementere som et helvete!

Du må også tenke - og handle - som kundene dine.

Så hvis du vil lykkes, bør du unngå disse netthandelsfeilene:

  • Allokere nok annonsekroner
  • Ha et solid fundament for nettstedet
  • Få på plass sporing av netthandelsmarkedsføring
  • Sett (og følg opp) de riktige forretningsmålene
  • Ikke la kunstig intelligens styre kontoene dine for betalte søk
  • Mindre tid til planlegging, mer tid til implementering
  • Opptre som - og snakk med - dine egne kunder
  • Fokuser på eksisterende kunder og livstidsverdi (LTV)

Den gode nyheten er at vi kan hjelpe deg med å unngå dem.

Arbeid med en av våre e-handelseksperter

Vi har for tiden kun 1-2 plasser igjen til nettbutikker som ønsker å jobbe med oss i 2024.

Hvis du ønsker å øke omsetningen og samarbeide med en av ehandelsekspertene som er omtalt i denne artikkelen, kan du kontakte oss i dag. Vi avtale et møte for å lære mer om deg og dele markedstrender, innsikt og hvordan vi kan hjelpe deg med å øke e-handelsinntektene.

Klar til å samarbeide med INEVO?

Kontakt oss i dag eller bestill en OMA gratis prøveperiode.

Anbefalt lesing:

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.