Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SEM

Automatisering av Google Ads for norske nettbutikker

Gina Long Liabø
08.01.2018

Få tid til det som teller

Når man er stresset, vil løsningen være å jobbe smartere, ikke hardere. Å jobbe med Google Ads byr fort på mange oppgaver som tar lang tid. Det vil være smart å automatisere der det er mulig å automatisere, og la systemet gjøre mye av jobben for deg – da ender du opp med en mer effektiv jobbhverdag.

En viktig forutsetning for en vellykket Google Ads-konto omhandler i stor grad vedlikeholdet av den. Mange daglige vedlikeholdsrutiner kan likevel omtales som såkalte hygienefaktorer. De alene, gjør ikke kontoen til en suksesshistorie, men de er kritiske for å lykkes.

En god vedlikeholdsrutine innebærer en rekke oppgaver som kan være svært tidkrevende og oppleves som ensformig. Dette er tid som du kan frigi til å gjøre det som virkelig teller – de strategiske oppgavene.

Google Ads scripts lar deg automatisere flere av dine rutinebaserte oppgaver ved hjelp av Javascript direkte i din Google Ads-konto.

PS. Alle de automatiserte scriptene kan lastes ned nederst i denne artikkelen

I INEVO er vi opptatt av å frigi tid til det som gir resultater. Derfor har vi samlet en oversikt til deg med 5 scripts vi mener alle Google Ads-kontoer bør bruke.

1. Legge til alle kontoens søkeord som negative søkeord i ønsket samsvarstype i DSA kampanjen(e).

Dynamiske søkeannonser er en annonsetype i Google Ads som genererer annonser basert på innholdet på nettsiden din. Slike kampanjer dekker hullene mellom nettsidens innhold og det du har annonser for i Google Ads . Dette øker synligheten på produkter du selv ikke har prioritert å lage annonser for, i tillegg til at det tidsbesparende.

I en optimal Google Ads -konto burde alle søkeord i søkekampanjene legges til som negative søkeord i DSA- kampanjen(e). Dette arbeidet kan ofte være vanskelig å holde tritt med og bli uoversiktlig i en konto med mange kampanjer, annonsegrupper og søkeord.

Scriptet legger automatisk inn alle søkeord, fra de søkordskampanjene du velger (du kan velge alle), som negative søkeord i ønskelig samsvarstype, i kontoens DSA-kampanje(r). Vi anbefaler å legge dem til i eksakt.

2. Pause og starte annonsetekster som sender til produktsider hvor varen er utsolgt og starte dem igjen når varen er tilbake på lager.

Å ha oversikt over hvilke produkter som er på lager og hvilke som er utsolgt blir vanskeligere jo flere produkter nettbutikken har. Unngå å irritere potensielle kunder eller betale for klikk inn til en side du vet ikke vil konvertere, ved å automatisk pause alle annonser som leder inn til en side med utsolgte produkter.

Dette scriptet indekserer kontoens URL-er et ønskelig antall ganger i en gitt tidsperiode (eks hver time). Videre pauser scriptet alle annonser som fører til sider med utsolgte produkter. Scriptet starter annonsene igjen når produktet er tilbake i nettbutikken.

3. Script som varsler når annonser sender til dårlige landingssider.

Unngå også å irritere potensielle kunder eller betale for klikk inn til en side du vet ikke vil konvertere ved å få en varsel på e-post når dine annonser sender til en:

  • 404 side
  • Produkter det er tomt av på lager
  • Gamle sider hvor det står “arkivert”
  • Sesongsider hvor det for eksempel står “black friday” eller “jul 2017”

4. Script som analyserer og samler data om hvilke deler av annonsen din som skaper engasjement/ klikk.

Dette scriptet gjør det mulig for deg som annonsør å se hvilke deler av annonseteksten din som gjør det bra. På denne måten kan du a/b- teste mer avansert.

Scriptet lager en rapport i Google spreadsheet hvor du som annonsør kan se hvordan de ulike elementene i annonseteksten din presterer. Scriptet aggregerer data for de mest brukte overskriftene, URL’ene, beskrivelseslinjene (description lines) og for hele annonsetekster som finnes flere steder i kontoen.

Scriptet er tilgjengelig gjennom Optmyzer som man må betale for.

Scriptet finner du i Optmyzer under Enhances Scripts og artikkelen Ad Template Report.

5. Script som justerer bud basert på vær.

Å bruke mye penger på å annonsere for et produkt eller en tjeneste som er værbasert er lite hensiktsmessig, da det kan koste mye penger uten å gi mye tilbake. Å manuelt budjustere relevante søkeord etter hvordan været er i ulike deler av landet hver eneste dag er en tidkrevende jobb.

Dette scriptet lar deg eksempelvis bestemme at budet på søkeordet “regntøy” skal øke med 50% i fylkene hvor det er regn, mens det kan senkes tilsvarende på solfylte dager.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.