Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: Content

Kraften av posisjonering: Hvorfor det er avgjørende for din bedrift

Jennifer Lim Lund
12.06.2023

I 2019 trengte jeg en ny bil og bestemte meg for å kjøpe en elbil.

På det tidspunktet kjente jeg bare til tre alternativer i min prisklasse - Tesla Model 3, Nissan Leaf og BMW i3.

Uten å vite forskjellen på de ulike bilene, gikk jeg inn i et Tesla-showroom og spurte selgeren, "Hvorfor skal jeg kjøpe en Tesla?".

Han så opp på meg fra skrivebordet sitt som om det vokste horn ut av hodet mitt.

"Fordi vi er som elbilenes Apple."

"Elbilenes Apple?"

Hva betyr det i det hele tatt, lurte jeg underlig på.

Selgerens svar viste meg to ting:

1. Han kjente ikke markedet sitt godt nok (meg, i dette tilfellet).

2. Han hadde problemer med å skille Tesla fra andre biler i samme kategori.

Mange gründere og bedriftseiere jeg jobber med, sliter med det samme problemet - å kommunisere hva som differensierer dem.

Farene ved for mange valgmuligheter

Når jeg gjør et raskt søk på internett etter "Beste elbiler i 2023", får jeg opp en liste med 23 biler å velge mellom.

Alle ser og fremstår like for meg.

Jeg ender opp med å bruke fem måneder på å undersøke forskjellene før jeg tar en endelig beslutning.

Å utsette en beslutning er bare én av tingene som kan skje når kjøpere får for mange valgmuligheter.

Når kjøperne blir konfrontert med for mange valgmuligheter og for lite differensiering, blir de stresset og forvirret.

For å lette på trykket ender de opp med å velge et produkt eller en tjeneste basert på pris eller merkevarekjennskap.

Du har kanskje lagt merke til at:

  • Innholdet ditt ser og høres generisk ut og det konverterer ikke.
  • Det er vanskelig for bedriften din å komme på kjøperens radar.
  • Du får ikke mange nok av de riktige kundene.
  • Selgerne dine sliter med spørsmålet "Hvorfor skal jeg velge dere?".

Dette skjer fordi du ikke har definert kategorien din og bedriftens posisjonering i den.

Hva er posisjonering?

“The key to successful marketing isn’t simply creating a great product, but rather creating a strong and unique position for that product in the mind of the consumer.”

Al Ries and Jack Trout, “Positioning: The Battle for Your Mind”

Mange bedrifter tror at posisjonering er en markedsføringstaktikk, mens det egentlig er en forretningsstrategi.

De forveksler posisjonering med en tagline, nettsidetekst, visjon, misjonserklæring eller til og med selskapets historie.

Posisjonering er mye mer strategisk enn som så.

Posisjoneringsekspert April Dunford sier, “Positioning defines how your offering is the best in the world at providing some value that a well-defined set of customers cares a lot about.”

Posisjonering forklarer hvorfor visse kjøpere bør velge deg fremfor alle andre, og svarer på tre hovedspørsmål:

  • Hva skiller meg fra konkurrentene?
  • Hvilke unike fordeler kan jeg tilby kundene?
  • Hvilke problemer kan jeg løse som andre ikke kan?

Posisjonering er grunnlaget for alt du gjør innen salg og markedsføring - fra merkevarestrategi til markedsføringsstrategi, innholdsstrategi og go-to-market-strategi.

Posisjonering gir mening. Men hvorfor er det så vanskelig?

Det er en utbredt oppfatning at man øker sjansene for å lykkes hvis man markedsfører seg til alle.

Men det er langt fra sannheten.

Når du markedsfører deg til alle, markedsfører du deg ikke til noen.

"Strategy is about making choices, trade-offs; it's about deliberately choosing to be different", sier Michael Porter, Director for Strategy and Competitiveness, Harvard School of Business.

Husker du scenen fra "The Matrix" der Neo tvinges til å velge mellom den røde og den blå pillen?

Illustrasjonsbilde fra "The Matrix" av valget mellom rød eller blå pille

Hvis Neo tar den blå pillen, fortsetter han å leve i sin simulerte virkelighet. Hvis han tar den røde pillen, får han vite sannheten om verden.

Legg merke til at det ikke finnes et tredje alternativ der han kan ta den røde pillen OG den blå pillen.

Han må velge én av dem.

Det samme gjelder deg og din bedrifts posisjonering.

De som definerer og eier sin nisje:

  • Har ingen konkurrenter.
  • Legger ut unikt innhold.
  • Blir et referansepunkt i sin kategori.
  • Tar godt betalt for sine produkter/tjenester.

Det er kraften av posisjonering.

Hvordan ser en unik posisjon ut?

Slack, Discord og Microsoft Teams er alle samme type produkter.

De er kommunikasjonsplattformer.

Men det du kanskje legger merke til, er at hver av dem differensierer seg når det kommer til målgrupper og problemer.

De er ikke løsningen for alle kunder.

Slack er kommunikasjonsplattformen for oppstarts- og vekstselskaper som ønsker bedre UX.

Discord er kommunikasjonsplattformen for foreninger, spillgrupper og kunstmiljøer som vil ha det gøy på en brukervennlig plattform.

Microsoft Teams er kommunikasjonsplattformen for alle som ønsker å forbedre arbeidsflyten i Office 365.

Illustrasjonsbilde av de forskjellige go-to-market-strategiene til Slack, Discord og Microsoft Teams

Bilde hentet fra Robert Kaminiski

Forstår du poenget?

En merkevare blir sterkere når den snevrer inn fokuset sitt.

Ta din posisjon og ignorer alt annet.

Det er trangt om plassen der ute.

Hvor enn jeg ser, virker det som om alle er eksperter.

Men når jeg leser innhold og vurderer konkurrenter, ser jeg bare selskaper som kjemper om det samme kakestykket - med samme budskap, samme innhold, samme visuelle uttrykk.

Hvis dette er deg, trenger du ikke bekymre deg.

Vi skal hjelpe deg med å sette en stopper for dette.

I kommende blogginnlegg vil jeg dele prosesser, verktøy og rammeverk som skal hjelpe deg med å differensiere deg fra konkurrentene dine og finne og kommunisere din egen unike nisje.

Når du leder din egen kategori, vil kundene dine ikke bare finne akkurat det de trenger, men du slipper også å stresse med å finne de riktige kundene.

Hvis du ønsker praktisk hjelp med posisjonering, merkevare og innholdsstrategi, eller hvis du har noen spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss.

Denne artikkelen er en oversatt versjon av The power of posisioning: Why it´s critical for your business. Artikkelen er oversatt ved hjelp av DeepL og kvalitetssikret av Markus Wachek Johnsen.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.