Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SoMe

5 inputs til din betalte sosiale medier strategi

Niclas Nilsen
18.03.2024

1. Gjør dynamisk annonsering mer lekent

Visuelt sett er det lite som skiller dine dynamiske karusellannonser fra konkurrentenes.

Hvorfor sier vi det?

Når både dine og konkurrentenes dynamiske karusellannonser bruker generiske hvite bakgrunner og deler mange av de samme merkevarene, blir forskjellene mellom dere minimale.

Har dere ikke stort overlapp av samme merkevarer, men produktbakgrunnene er helt like, kan man også si at det ikke er mye som skiller dere fra hverandre.

Det visuelle blir stadig viktigere for at potensielle kunder skal ta seg tid til å se på nettopp dine produkter i feeden.

Hvite generiske bakgrunner fungerer i mange tilfeller, men jo større konkurranse desto vanskeligere er det å skille seg ut i feeden.

Vi har jobbet med dette problemet i noen år. Hos mange kunder fungerer det svært godt å tilrettelegge for feedstopping design. Under ser du litt mer om hvordan vi har angrepet problemstillingen med tredjepartsverktøy.


Her ser du et eksempel på en vanlig dynamisk annonse

Dette er det som er bygd inn i Meta fra før. Du sender inn en produktfeed, og den vil hente produkter slik de er fra nettsiden. Er dette hvite bakgrunner, vil det også speiles i den dynamiske karusellannonsen.

Dynamisk annonse i Meta

Her ser du forslag på 2 typer annonser med et 3. partverktøy hvor vi kan legge på custom design

Bruker du et tredjepartsverktøy kan du derimot legge til custom bakgrunner / rammer med elementer fra produktfeed (som f. eks pris og lignende). Med slike verktøy scanner de produktfeeden og fjerner bakgrunn, slik at vi kan legge på et custom design bak

  • Design 1: her har vi lagt til logo, pris (hentet ut fra produktfeed) og betalingsløsninger.
  • Design 2: her ser du et fullverdig custom design i merkevarens farger.

Dynamiske annonser med custom design fra 3. partverktøy


Hvorfor tester vi dette? Oppmerksomhetsspennet til brukere synker stadig, og det kreves mer for å skille seg ut i feeden. Se på illustrasjon under hvordan dette har endret seg over tid.

Derfor bør man også tilpasse alt man kan for å fange oppmerksomheten.

Tilpasninger med custom design har gitt resultater for våre kunder, blant annet:

  • 20-30% lavere CPA
  • 20-30% høyere ROAS
  • Generelt økt CTR

2. Innhold (ikke overraskende)

Det er ingenting feil med å jobbe med statisk innhold som f. eks bildebannere. I mange tilfeller fungerer dette bra.

Men - en sosiale medier strategi er mer enn bare statiske og kjedelige bildebannere.

Da tenker vi ikke på en kjedelig animasjon eller video med corporate bullshit filteret som forklarer hvorfor produktet ditt er verdens beste i en 2 minutter lang video.

Vi tenker da på innhold som for eksempel mikro-influencere som ikke nødvendigvis mange kjenner til, eller innhold fra den vanlige personen i gata.

Vi ser at man får mer tilbake for innhold laget av mindre kjente content-creators, og det trenger ikke være folk med titusener av følgere.

Når det er sagt diskvalifiserer ikke vi innhold fra kjente influencere, tvert i mot. Disse fungerer også utmerket, men det blir et spørsmål om kost-nytte.

Skal man bruke 60 000 - 80 000 kroner på et lite utvalg innhold fra store influencere, eller skal man bruke 20 000 - 30 000 kroner på et stort utvalg innhold fra mindre kjente?

Sistnevnte gir et større kvantum av nye creatives, noe som også gir mer rom til å teste enda mer. Og med inntreden av mer AI-drevne kampanjer, er det godt å ha en god del annonser.

Eksempler på innhold vi ser fungerer godt er:

  • Brukergenerert innhold (UGC)
    • Unboxing
    • Get ready with me
    • Produktdemonstrasjoner
  • Produktspesifikke annonser med hooks: Hooks er det som skal fange kunden i de første sekundene i videoen. Eksempel på dette er "Jeg skulle ønske at jeg visste om dette produktet før nå". Jo mer produktfokusert, desto lettere kan du forklare hvorfor ditt produkt løser et problem for kunden.
  • Social proof bilder / videoer: korte videoer med hvorfor kundene elsker dine produkter. Gjør det så genuint som mulig.

3. TikTok first

Mange har sikkert hørt om “mobile first”.

Dette betyr at man designer og lager etter mobilen først, deretter desktop.

Samme tankegang kan du ha til TikTok når det kommer til sosiale medier strategien din.

Lag videoinnhold etter hva som fungerer bra på TikTok. Mye av det vi ser er at majoriteten av innholdet du lager på TikTok, passer utmerket på Snapchat, Facebook og Instagram.

Under ser du et eksempel på en kampanjeidé vi skulle hjelpe Ragn-Sells med.

Vi ville se om vi kunne klare å utnytte mer av kanalmiksen utover det vi allerede brukte. Tanken var å produsere etter TikTok formatet. Kort video, tekstet, og en hook i starten som tydelig viser et problem som mange kan kjenne seg igjen i.

Målet var å bevisstgjøre folk i hvilke typiske situasjoner det er bedre å bestille container enn å gjøre det vanskeligere for seg selv.

Og da etter TikTok først.

Om vi klarer å knekke koden til segmentet på TikTok, kunne vi like gjerne kjøre konseptet på Facebook, Instagram, Snapchat og Youtube også.

Samme tankegang er noe vi anbefaler å gjøre med sosiale medier strategien der det er mulig.

Lag kreative kampanjeidéer og annonser etter TikTok formatet, og deretter dra det ut i andre kanaler.

4. Profittstyring


Profittstyring kommer seg inn på listen over ting vi har stor tro på (som vi forsåvidt har testet i flere år).

Istedenfor å optimalisere for ROAS (avkastning), har vi på flere kunder brukt POAS (profitt) for å sikre en bedre bunnlinje på annonseringen.

Ikke fordi ROAS er feil å bruke.

Kun fordi ROAS ikke sier noe om hvor mye man sitter igjen med.

ROAS tar ikke høyde for kostnader som marginer, transaksjonsgebyr, byråkost og lignende.

Det er ingen fasit hva man skal måle med (ROAS eller POAS), men for alle som driver med netthandel er profittstyring lurt å teste.

Før vi hopper i det; ROAS er innteksoptimalisering, POAS er profitoptimalisering.

Under ser du litt mer hvorfor POAS er nyttig. Eksemplene under er hentet fra Hannah sitt blogginnlegg om profitoptimalisering:

ROAS optimalisering

Et produkt kan ved første øyekast se veldig bra ut i rapportene, nettopp fordi det har en høy ROAS sammenlignet med et annet produkt som har like mye annonseskostnad.

I mange tilfeller hadde man definitivt valgt å pushe hardere på produkt B.

Men - hva skjer om du legger til marginer, som ROAS ikke tar høyde for?

Eksempel, med marginer og profitt lagt til

Nå er marginene lagt til, og i dette tilfellet snur det alt på hodet. Med tanke på at produkt A har en høyere margin enn produkt B, er det mer lønnsomt å pushe produkt B hvis fokuset er en bedre bunnlinje totalt.

Eksempler på ting du kan legge til: produktkostnader, frakt, innpakning, transaksjonsgebyr og lignende.

Dette er bare en av grunnene til at vi mener det er lurt å ta med profitoptimalisering inn i 2024.

I bildet under kan du se litt mer hvordan det kommer til å se ut i Facebook rapporteringen. Bildet er hentet fra Profitmetrics.io.

Hvordan det ser ut i Meta Ads Manager ved POAS optimalisering

Og om du lurte - man tjener penger på alt over 1 i POAS!

5. Bruk AI-verktøyene ulike plattformer tilbyr


Frida har skrevet et innlegg om hvordan ai-verktøyet til Meta, Advantage+, vil endre måten man jobber med annonsering på plattformen fremover.

Dette fordi algoritmen bruker signaler til å matche annonser mot folk som mest sannsynlig vil kjøpe.

Meta vet allerede hvem målgruppen din er.

Derfor er det heller ikke nødvendig å bruke massevis av tid på å målrette for å finne små gullkorn.

Unntak er selvfølgelig at du er en veldig liten nisjé som selger en tjeneste til et veldig lite utvalg folk.

Andre verktøy vi anbefaler å teste i Meta er:

Nye AI-funksjoner i Meta

  • Image expansion: Image expansion i Metas annonsering lar oss justere bilder til ulike formater slik at man i tilfeller hvor man kan spare tid når man setter opp annonser.
  • Bakgrunnsgenerering: Ref. punkt en i artikkelen, det gir berikelse til dynamisk annonsering. Det vil si at AI legger på bakgrunner på produkter for å konvertere brukeren.
  • Tekstvariasjoner: denne funksjonen innebærer at annonsører nå kan bruke kunstig intelligens for å generere opptil seks forskjellige tekstvarianter basert på deres opprinnelige annonsetekst.

Dette er tre funksjoner vi tror kommer til å effektivisere store deler av annonseringen på Meta.

Har du en sterk creative-strategi med både brukergenerert innhold, dynamisk annonsering, og en smule AI, kommer 2024 mest sannsynlig til å se litt bedre ut for din sosiale medier strategi.

Oppsummert

For å differensiere din nettbutikks sosiale medier fra konkurrentene, anbefales det å bruke dynamiske annonser med unikt og kreativt design som bryter med de standard hvite bakgrunnene.

Dette tiltaket er for å kapre oppmerksomheten i en stadig mer visuelt drevet og mer forstyrret feed.

Ved å utnytte innhold fra mikro-influencere og tilpasse kampanjer spesielt for plattformer som TikTok, kan strategien øke og forbedre resultatene på flere plattformer.

Innføring av profittstyring og AI-verktøy for optimalisering av annonsering er absolutt noe som kan gi både ny innsikt og ta strategien til nye høyder.

Hvordan kan INEVO bistå?

I INEVO jobber vi strategisk og operativt med betalt annonsering, innhold og ivaretar kanalenes egenart.

Vårt SOME-team har lang erfaring med hva slags innhold som fungerer. Vi jobber operativt med blant annet Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn og Pinterest.

Vi kan gi opplæring i verktøyet, holde workshops, sette opp, drifte og optimalisere kampanjer for deg og fungere som en rådgiver, enten fysisk eller digital tilstedeværelse. Du kan lese mer om hva vi kan bistå med her.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.