Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SoMe

6 trender for sosiale medier det er verdt å satse på i 2020

Julie Foss
14.01.2020

1. Stories som kommunikasjonskanal

For bare noen få år siden var story-formatet noe helt unikt for Snapchat. Stories gir brukeren mulighet til å dele korte øyeblikk fra hverdagen som forsvinner etter 24 timer, eller når du sletter den. I 2016 introduserte Instagram samme format, mens Facebook ikke slang seg på trenden før i 2017. Nå har til og med Youtube gitt brukerne muligheten til å dele stories for sine kanaler.

Stories legger til rette for å dele “ekte” lavterskel øyeblikk fra hverdagen. Dette gjør stories til et optimalt format for markedsførere å benytte seg av brukernes FOMO (fear of missing out). I en hverdag der vi konstant blir eksponert for annonsering, reklame og informasjon fra kommersielle aktører og nærmest blir bombardert med innlegg fra venner og bekjente, øker behovet for å henge med på hva som skjer. FOMO skaper en konstant bekymring for å gå glipp av noe og at andre skal oppleve noe du selv ikke tar del i. På mange måter er vi mer opptatt av hva “alle andre” holder på med, enn hva vi selv gjør.

God utnyttelse av stories som kommunikasjonskanal kan for eksempel være å tilby ulike 24 timers tilbud utelukkende for de som oppdager tilbudet. Dette gir brukerne følelsen av å få VIP-behandling og er med på å knytte sterke, personlige bånd til kunden.

Vi tror at story-formatet vil fortsette å vokse, ikke bare fordi det legger til rette for gode tilbud til kunden, men også fordi det gir muligheten til å samle inn verdifull data i form av preferanser og ønsker. Gjennom meningsmålinger, spørsmål og svar funksjoner, barometre og mer kan man skape engasjerende innhold som gjør at følgerne bruker mer tid i kontakt med bedriften din.

2. Video content vil fortsette å dominere

Alt tyder på at video vil fortsette å regjere som den mest engasjerende formen for innhold. I følge Cisco vil hele 82% av alt innhold på nett være video innen 2022, så her er ingen grunn til å holde tilbake.

Utviklingen i 2020 vil sannsynligvis være at dette spres utover flere av kanalene vi samhandler med. Blant annet har TikTok blitt en stor trend blant yngre målgrupper det siste året. YouTube fortsetter å vokse. En stor andel stories på Facebook, Instagram og Snapchat er også i videoformat.

Video genererer mer engasjement enn innhold uten video. Det er også tydelig at LinkedIn prioriterer videoinnhold; en video har hele 20x større sjanse for å bli delt enn andre innlegg. Vi krysser fingrene for nytt videoverktøy på LinkedIn i løpet av 2020.

Har du enda ikke tatt i bruk video i annonsering, er det på tide å sette i gang! Video vil dominere, og de som ikke henger med på trenden vil kunne ende opp med å slite med å holde seg relevant i sosiale medier.

3. “Micro Influencers” skaper verdi

Influenser-markedsføring og bruken av bloggere og Instagram-kjendiser i markedsføringskampanjer er ingen ny trend. Konseptet utvikler seg imidlertid med tiden, og vi ser nå en endring i hvilke “influencere” bedrifter velger å benytte seg av.

Markedsførere er stadig nødt til å stadig utvikle seg og se etter nye muligheter, og flere velger nå å gå vekk fra bruke 1-2 utvalgte influensere for å heller samarbeide med en rekke mindre, og enda mer relevante influensere, såkalte “micro influencers”. Dette er personer med alt fra 10 000 til 50 000 følgere.

Det er flere grunner til dette. For det første menes det at micro influensere er mer troverdige, og at de har en langt mer spisset følgerskare enn de største influenserne. Dette gjør at man kan nå langt mer relevante og spesifikke målgrupper. Samtidig er også micro influensere lettere å relatere seg til, fordi det rett og slett er litt mer “menneskelig”.

Ved å flytte fokus mot mindre influensere kan du spare store deler av markedsføringsbudsjettet, samtidig som det vil gi gode resultater. Ikke bare vil det generere gode og relevante leads, men det er ekstremt merkevarebyggende og vil kunne være med på å skape både kjennskap og kunnskap til ditt “brand”. Sluttresultatet vil kanskje ha enda større effekt enn forventet, og man har mulighet til å skape et helt “nettverk” av influensere som tester, bruker og snakker om dine produkter eller tjenester.

Det er dog viktig å være selektiv – med micro influensere vil fokuset være kvalitet fremfor kvantitet. Sørg for å finne genuine personer som er villige til å bruke tid og energi på å lage gjennomført innhold. Først da blir markedsføringen lønnsom!

4. Shopping gjennom sosiale medier

Shopping gjennom sosiale medier var en voksende trend gjennom hele 2019. Blant annet åpnet Instagram opp for muligheten til å shoppe direkte gjennom appen uten å bevege seg ut av plattformen. Med bare få tastetrykk kan du legge igjen kredittkortinformasjon og klikke hjem varene du ønsker.

Dette vil fortsette å prege våre handlemønstre inn i 2020. Ikke bare vil det korte ned kundereisen betraktelig, men det vil også kutte ned salgstrakten planlagt fra markedsførerens perspektiv.

Foreløpig er det nesten utelukkende de største kommersielle aktørene som har benyttet seg av funksjonen; H&M, Nike og Zara, for å nevne noen. Vi tror 2020 er året både middels store og mindre nisjebutikker vil og bør satse på shopping-funksjoner.

Er du interessert i statistikk for instagram? Denne informasjonsguiden gir deg innsikten du trenger. 

5. Snapchat annonsering

Det er ingen hemmelighet at det stadig blir vanskeligere å fange brukernes oppmerksomhet, og med så mange ulike plattformer som gir mulighet for annonsering er det vanskelig å velge de kanalene som formidler ditt budskap på best mulig måte. I INEVO har vi troen på at Snapchat blir en viktig kanal for treffe målgruppen, og det med best mulig utnyttelse av hver eneste markedsføringskrone.

Snapchat er Norges nest største sosiale medium og legger til rette for annonser med en kombinasjon av tekst, video og lyd. Med annonsering på Snapchat har du muligheten til å nå 94% av målgruppen i alderen 15-29 i Norge ukentlig, i tillegg til ⅔ av alle nordmenn mellom 30-60 år.

Om ikke det er grunn nok til å vurdere Snapchat som annonseringskanal vil kanskje det faktum at Snapchat er en av markedets billigste oppmerksomhetskilder være mer overbevisende? De har fortsatt en lang vei å gå for å nå opp til mengden annonsering som foregår på Instagram og Facebook. For annonsører vil den lavere etterspørselen bety lavere priser og billigere cost-per-click (CPC).

Det er altså ingen grunn til å nøle. Vi er spente på å se etterspørsel etter Snap Ads øke i 2020.

Er du interessert i Snapchat annonsering? Vi kan hjelpe deg i gang.

6. Inviter til seminaret gjennom LinkedIn Events

I oktober lanserte LinkedIn muligheten til å opprette arrangementer direkte i LinkedIn via LinkedIn Events. Dette legger til rette for å invitere det profesjonelle nettverket ditt til seminarer og arrangementer. Det kan tenkes at vi i løpet av 2020 inviterer til flere profesjonelle arrangementer gjennom LinkedIn, fremfor Facebook som i dag er markedsleder.

Bakgrunnen for denne spådommen bunner i at vi er i et helt annet mindset på LinkedIn enn vi er på Facebook. Mens Facebook er mer en sosial kanal skapt for å holde kontakt med venner og familie, er LinkedIn en kanal for å holde kontakt med det profesjonelle nettverket.

LinkedIn jobber for øyeblikket med å lansere arrangementer-funksjonen gradvis for alle medlemmer. Vi gleder oss til å teste.

Har du enda ikke testet annonsering på LinkedIn? Sett fart på nyåret med denne nybegynner-guiden til LinkedIn annonsering da vel!

Merk at dette kun er mine egne antakelser av hvilke trender som faktisk vil ha betydning for det kommende året, og hvilke av årets trender jeg mener du burde implementere i markedsføringsstrategien din. Litt som en indikasjon på hva du kan forvente i 2020.

Lyst til å høre om vellykkede caser og nyheter om sosiale medier? Meld deg på våre SoMe nyhetsbrev her!

Julie Foss/Operativ Markedsassistent, INEVO

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.