Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SoMe

Slik vil Advantage+ endre måten vi jobber med Facebook-annonsering

Facebook- og Instagram-annonsering har lenge vært en viktig del av markedsføringsstrategien for bedrifter over hele verden. Men med stadig økende konkurranse og kompleksitet, er det nødvendig med en mer strategisk tilnærming for å oppnå suksess på plattformen. Det er her Advantage+ kommer inn i bildet.

I denne artikkelen vil du lære om Advantage+, samt dens hovedfunksjoner og fordelene ved denne kampanjeformen. Vi vil også dele noen praktiske eksempler og resultater fra våre kunder, blant annet en av våre netthandelskunder, hvor kostnad per resultat ble redusert med 90% mens antall kjøp økte med 145%.

Hva er Advantage+? Og hvorfor bør du bruke det?

Hva er Advantage+?

  • Meta`s svar på Performance Max

  • Prospecting, retargeting og salg i ett

  • Automatisert kampanjeoppsett for netthandel og noe B2B

  • Forenklet oppsett og administrasjon av kampanjer

  • Test opptil 150 kreative kombinasjoner og lever de beste annonsene

Advantage+ Shopping Campaign fra Meta (morselskapet til Facebook) er en automatisert løsning spesielt utviklet for netthandel og delvis for B2B-markedsføring.

Denne kampanjeformen tar i bruk avanserte maskinlæringsalgoritmer. Algoritmene ser på de tiltenkte resultatene dine og “advertising best practices” på tvers av Metas ulike tjenester. Dette gjøres for å oppnå best mulige resultater med kampanjen. Med andre ord håndterer algoritmen målrettingen av annonsene for deg basert på det du ønsker å oppnå for å få best mulig resultater.

En av hovedegenskapene til Advantage+ Shopping Campaign er deres evne til å nå ut til nye og eksisterende kunder i én og samme salgskampanje. Når du oppretter en slik kampanje kan du legge inn dine lagrede publikum og sette en budget cap på hvor mye du ønsker å bruke på kjente publikum, for eksempel 30%. Det vil si at den vil bruke 70% av budsjettet på å nå ut til nye, relevante kunder for bedriften og resterende på det varme publikummet som du har importert.

Hos kundene vi har implementert Advantage+ Shopping Campaign for observerte vi at denne kampanjeformen ikke bare ofte leverer den beste Return on Ad Spend (ROAS) på et engasjert publikum, men den utmerker seg også i å identifisere og tiltrekke nye relevante kunder. Dette oppnås ved bruk av deres avanserte maskinlæringsteknologi, som effektivt identifiserer og målretter mot de mest verdifulle kundene.

Case 1

INEVO drifter Meta-annonseringen for en kunde i restaurant- og kafébransjen. I dette eksemplet dupliserte vi en tradisjonell manuell salgskampanje og gjorde det om til en Advantage+ Shopping Campaign slik at alle elementer ellers var likt. Kampanjene hadde samme målretting, dagsbudsjett og annonser og ble kjørt i samme tidsperiode.

Resultatet var at Advantage+ brukte 75% mindre i budsjett, mens antall kjøp økte med 145%. Ikke minst reduserte kostnad per resultat med 90% og Return on Ad Spend (ROAS) økte med 1 285%.

Bruker du Advantage+ riktig?

Et av de mest interessante aspektene med denne kampanjeformen er dens unike kapasitet sammenlignet med standard salgskampanjer.

I en vanlig salgskampanje er du begrenset til maksimalt 6 annonser per annonsegruppe før det skaper utfordringer for læringsfasen, hvor kampanjen jobber med å finne ut hva som fungerer best. I kontrast tillater Advantage+ deg å teste opp til 150 ulike annonser. Dette skiller den markant fra andre kampanjeformer og gir en betydelig fordel i å utforske og identifisere de mest effektive annonsestrategiene.

Dette er dessuten en egenskap vi ser at mange ikke utnytter godt nok. Det er enkelt å “ta til gamle vaner og rutiner”. Vi ser mange som setter opp en kampanje med en standard dynamisk karusell og dynamisk samling med alle produkter, og kanskje en standard bildeannonse. Men med Advantage+ kan du teste langt flere, ulike kreative kombinasjoner skreddersydd til ulike type segmenter.

Mens noen responderer bedre på f.eks. en karusell i feeden sin og får derfor mer av denne type annonseformen, responderer kanskje en annen bedre på standard bildeannonser. Noen reagerer kanskje bedre på en form for budskap, en annen reagerer bedre på noe annet. Dette gir deg også muligheten til å være mer spisset i budskapene dine og øker sannsynligheten for at mottakeren konverterer.

Her er et forenklet eksempel:

Henrik trenger et nytt belte til buksene sine og søker etter belter på Google. En dag senere får han opp to annonser i Facebook-feeden sin fra Zalando.

Den ene annonsen er en karusell som viser frem klær, sko og andre ting fra Zalando med budskapet “Vi har tusenvis av varer” etc.

Den andre annonsen er en karusell som viser belter fra Zalando med budskapet “Oppdag våre stilige belter fra bestselgende merker” etc.

Hvilken tror du Henrik har størst sannsynlighet for å klikke på?

Advantage+ benytter en maskinlæring som vil ta utgangspunkt i innholdet til de ulike annonsene dine og vise dem til de som algoritmen mener vil respondere best på dette. Ettersom denne kampanjetypen kombinerer prospecting og retargeting i ett er denne dessuten utmerket for kryssalg. Dersom en kunde har kjøpt hengekøye av deg kan de også bli introdusert for friluftskjøkken du selger gjennom en annen annonse.

Med andre ord sikrer Advantage+ at annonsene dine når frem til rett publikum med maksimal effekt. Dette er også en gyllen mulighet for butikker med et større sortiment til å vise frem det brede utvalget de har. La oss se på det vi gjorde for Strikkemekka som et eksempel:

Case 2: Strikkemekka

Strikkemekka er en ledende nettbutikk for strikkepakker, garn og tilbehør i Norge og en av INEVOs kunder. I høst satte vi opp en Advantage+ Shopping Campaign hvor målet var å løfte frem mer av de ulike produktkategoriene og merkene Strikkemekka tilbyr til både nye og eksisterende kunder. Her har vi testet ulike annonseformater, produktsett og budskap.

Blant alle "always on" salgskampanjer som Strikkemekka har kjørt på Meta denne høsten, har denne spesielt utmerket seg med den høyeste Return on Ad Spend (ROAS) for et engasjert publikum.

Oppsummert

For bedrifter som ønsker å oppnå suksess på Facebook-plattformen, er Advantage+ et must-have verktøy.

Med avanserte algoritmer og maskinlæring forenkler den kampanjeoppsettet og hjelper deg med å identifisere og nå dine mest verdifulle kunder. Med unike egenskaper som evnen til å teste opptil 150 annonser i samme kampanje øker den målrettingen- og konverteringspotensialet. Du får muligheten til å være mer spisset i kommunikasjonen og snakke til ulike segmenter i en og samme kampanje.

Hvordan kan INEVO bistå?

I INEVO jobber vi strategisk og operativt med betalt annonsering, innhold og ivaretar kanalenes egenart. Vårt SOME-team har lang erfaring med hva slags innhold som fungerer. Vi jobber operativt med blant annet Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn og Pinterest. Våre dyktige Operative Markedsassistenter og SoMe Spesialister har god erfaring med Advantage+ og kan bistå med ulike tjenester. Vi kan gi opplæring i verktøyet, holde workshops, sette opp, drifte og optimalisere kampanjer for deg og fungere som en rådgiver. Du kan lese mer om hva vi kan bistå med her.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.