Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SEM

98% forlater nettsiden uten å konvertere – lokk dem tilbake med remarketing!

Hva er remarketing?

Remarketing er en målrettingsmetode som lar annonsører målrette sine annonser og kampanjer mot et spesifikt publikum basert på deres digitale handlinger. Et typisk remarketingpublikum er folk som har gjennomført et kjøp, som har forlatt handlekurven før de har gjennomført et kjøp eller som har besøkt en spesifikk side.

Hvorfor remarketing?

Det er mange grunner til at noen besøker nettbutikken din og ikke alle er der med intensjon om å gjennomføre et kjøp. Mange av de besøkende på siden din er lenger opp i kjøpstrakten og møter merkevaren og produktutvalget ditt for aller første gang. Andre er i full research-modus og sammenligner dine produkter med tilbudet hos konkurrentene dine.

I snitt konverterer kun 2% av alle kunder på sitt første besøk i en nettbutikk – så hva med resten?

Når de resterende 98% har forlatt siden din kan du velge å lene deg tilbake og krysse fingrene for at de skal finne veien tilbake eller velge å jobbe aktivt for å få dem til å konvertere.

Remarketing er markedsaktiviteten som lokker de 98% som forlot siden tilbake igjen.

Lurer du på hvorfor folk forlater siden din uten å handle? Få 7 tips som hjelper deg å redusere SCAR (Shopping Cart Abandonment Rate) i episode 3 av Markedsføringspodden.

Hva kan vi bruke remarketinglister til?

1. Tilpass bud

Er alle besøkende på hjemmesiden din like verdifulle for deg? Neppe. Brukere som har lagt i handlekurv siste 7 dager, men ikke kjøpt, er trolig nærmere å fullføre et kjøp enn dem som har besøkt forsiden din og aldri klikket seg videre.

Med unike remarketinglister kan du enkelt budjustere basert på forventet verdi fra de ulike handlingsforløpene. Ofte er vi villig til å betale litt mer for et klikk fra dem som er nært

2. By på søkeord du ellers ikke har råd til

Har du et stramt budsjett på kampanjene dine på Google Ads? By på generiske søkeord i en egen remarketingkampanje.

Se for deg at du driver en nettbutikk som selger klær. Av erfaring vet du at generiske søkeord som “kjole” og “boblejakke” har høyt volum, men er både dyre og lavt konverterende. Et generelt søkeord vitner om en tidligere fase i kjøpstrakten. Den som søker har liten eller kanskje ingen formening om hvilken type kjole hun vil kjøpe, og oddsen for en konvertering er langt lavere enn for en som søker “rød paljettkjole” eller “kjole ditt merkenavn

Klikk- og konverteringsraten er derimot langt høyere blant dem som har kjennskap til din merkevare fra før av. Kanskje har de kjøpt en bukse i nettbutikken din for to måneder siden, men ikke vurdert deg som en aktør som tilbyr kjoler?

Er du begrenset på budsjett bør du med andre ord begrense publikum og rekkevidde til den mest relevante målgruppen.

3. By på konkurrenters merkenavn

Å by på konkurrenters merkenavn er et etisk spørsmål enhver annonsør selv må ta stilling til og synet på dette er splittet. For mange er det å by på konkurrerende aktører sitt merkenavn uaktuelt, mens det for andre er en essensiell del av strategien på søk.

En gyllen middelvei i “skal / skal ikke”-debatten er å by på konkurrentenes merkenavn dersom de som utfører søket har besøkt din side først. Er den som søker etter en konkurrerende aktør allerede kunde hos deg og vurderer å bytte? Sørg for at du minner dem på hvorfor de tidligere har handlet hos deg.

4. Vær top of mind gjennom hele kundereisen

I en klassisk kjøpstrakt / kundereise finnes det flere faser fra behovet oppstår og den potensielle kunden oppdager ditt produkt som en mulig løsning på sitt problem til et salg blir gjennomført. For de fleste ser veien omtrent slik ut:

Kunden kjenner allerede til deg og målet er at de skal fortsette å huske på og vurdere ditt tilbud gjennom alle stegene i kundereisen før de til slutt velger å konvertere i din nettbutikk.

Selv om den potensielle kunden har kjennskap til ditt produkt og vet at det kan dekke deres behov er ikke jobben gjort. Muligheten for at kunden også er kjent med andre aktører som kan løse problemet de sitter med er tilstede. Det er derfor helt essensielt å aktivt jobbe for å holde seg som top of mind hos kunden gjennom hele kundereisen – hvis ikke er sjansen for å falle fra underveis stor.

Husk at kundereisen for kunden ikke kun begrenser seg til søkeresultatet. Sørg for at kunden ser dine produkter og tjenester også når de scroller på sosiale medier, besøker andre sider på nettet eller sjekker e-post.

5. Tilpasse budskap

Vi elsker å føle oss spesielle. Personalisering, tilpasning og relevans er for mange viktige faktorer når det gjelder å lande et salg. Remarketing muliggjør tilpassede budskap.

  • Gi kundene som har forlatt handlekurven en rabattkode når de søker etter konkurrentene dine
  • Gi kundene som ikke har handlet hos deg før en velkomstrabatt
  • Ønsk tidligere kunder velkommen tilbake
  • Vis dem som ikke handlet det de glemte i handlekurven (når de scroller på Facebook og nettaviser)

Trenger du hjelp med å sette opp et godt remarketingløp for din nettside? Send oss en mail!

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.