Ellen Berg
20.09.2024
Hvis du driver en nettbutikk (eller jobber bare med markedsføring i en nettbutikk), er det å selge produkter mest sannsynlig høyt på prioriteringslisten. En viktig del av dette er å ha produktbeskrivelser som engasjerer kundene dine.
Men hva om du kunne forvandle de allerede gode produktbeskrivelsene dine til ekte salgsmaskiner?
Tenk hvor mye mer du kunne selge med beskrivelser som virkelig overbeviser kundene dine.
I denne artikkelen går vi gjennom syv tips for å skrive produkttekster som konverterer - og som hjelper deg med å gjøre besøkende til kjøpere på en enkel måte.
Viktigheten av gode produkttekster
Det finnes flere grunner til hvorfor man skal prioritere å skrive bedre produkttekster. Her er noen av de største:
- Du øker konverteringsraten: Detaljerte produktbeskrivelser hjelper kundene med å forstå produktets verdi, noe som øker sannsynligheten for kjøp. Klare og overbevisende beskrivelser besvarer kundens spørsmål og reduserer usikkerhet.
Visste du at 85% av kunder stoler på produktinformasjon og bilder når de skal velge merke? Dette er noe som understreker viktigheten av bedre beskrivelser.
- Du forbedrer SEO (søkemotoroptimalisering) og skaffer mer trafikk: Ved å inkludere relevante søkeord i produktbeskrivelsene kan du forbedre rangeringen i søkemotorer, gjøre produktene mer synlige og tiltrekke organisk trafikk.
87% av kundene dine anser produktinformasjon som avgjørende når de handler på nett. Derfor er optimalisering av beskrivelser for søkemotorer essensielt for å tiltrekke og beholde kunder.
- Det kan redusere returandelen: Grundige produktbeskrivelser setter riktige forventninger og sørger for at kundene mottar det de forventer. Noe som reduserer antall returer.
Visste du at 53% av amerikanske nettkunder forlater handlekurven dersom de ikke finner svar raskt? Gode beskrivelser er nøkkelen til å forhindre avbrutte kjøp.
Sju tips for å skrive produkttekster som konverterer
Kom i gang med å skrive bedre produktbeskrivelser ved hjelp av disse syv enkle tipsene:
1. Skriv som om du snakker med noen
Det første tipset er å skrive på samme måte som du snakker. Når du skriver produktbeskrivelser, er det viktig å bruke en tone som minner om en samtale.
En god måte å komme i gang på er å tenke på hvordan du ville forklart produktet til en venn. Helst unngå tekniske ord som kan virke avskrekkende på potensielle kunder og som høres “lite menneskelig ut”.
En mer vennlig og imøtekommende tone kan hjelpe med å bygge tillit med kunden og gjøre merket ditt mer relaterbart.
2. Fokuser på fordeler fremfor funksjoner
Prøv å sett deg selv i skoene til kunden. Du blir nok mye lettere overbevist av hvordan et produkt kan gjøre livet ditt bedre, enn av tekniske spesifikasjoner.
Derfor er det lurt å fremheve fordelene og bruke funksjonene til å støtte disse fordelene.
For eksempel: I stedet for å bare si at en blender har en motor på 1000 watt, forklar hvordan den enkelt kan blande selv de hardeste ingrediensene for perfekte smoothier.
Et annet eksempel: I stedet for bare å si at en bærbar datamaskin har 16 GB RAM, fortell hvordan det gir deg muligheten til å multitaske sømløst. Enten du spiller eller jobber med flere prosjekter.
Så, ved å fokusere på fordeler, kan du hjelpe kundene med å virkelig se for seg hvordan produktet vil passe inn i deres daglige liv - noe som kan gjøre dem mye mer tilbøyelige til å kjøpe det.
3. Gjør innholdet ditt lett å skumme gjennom
De fleste av oss, inkludert kundene dine, skumleser ofte gjennom produktbeskrivelser for å få med seg det viktige. Derfor er det lurt å sørge for at innholdet ditt er lett å lese raskt.
Et godt tips er å bruke korte avsnitt, punktlister og godt med luft. Fremhev viktige funksjoner og fordeler med overskrifter og underoverskrifter for å gjøre nøkkelinformasjonen enda mer tydelig. Si du selger elektronikk. Når du beskriver en smarttelefon, bruk punktlister for å fremheve ulike nøkkelfunksjoner som batterilevetid, kamerakvalitet og lagringskapasitet. Det kan også være lurt å dele opp hver del med klare overskrifter, slik at kundene enkelt finner det de leter etter.
4. Bruk sanselige og følelsesladede ord
Ved å beskrive produktets utseende, tekstur, duft eller lyd på en levende måte, appellerer du kundenes sanser. Hvorfor er dette lurt?
Sanselige detaljer kan hjelpe potensielle kjøpere med å visualisere selve opplevelsen av å bruke produktet, noe som gjør det mer tiltalende.
For eksempel: Ord som 'silkemyk' eller 'aromatisk' kan skape sterke bilder i hodet, og hjelpe kundene med å forestille seg og ønske seg produktet, si det enten er matvare, kosmetikk eller en parfyme.
Følelsesladet språk kan gjøre produktet mer fristende og skape en dypere forbindelse. Med andre ord, hjelpe deg å selge mer.
I dag har faktisk 10% av nettbutikker produktbeskrivelser som ikke oppfyller brukernes behov, noe som gir et stort forbedringspotensial.
5. Optimaliser for søkemotorer (SEO)
Et femte tips er å bruke relevante nøkkelord naturlig i produktbeskrivelsene dine for å forbedre rangeringen på søkemotorer.
Sørg for å gjennomfør grundig søkeordsundersøkelse for å finne de nøkkelordene med høy trafikk og lav konkurranse, og legg dem inn i titler, overskrifter og i innholdet ditt.
Dette vil bidra til at produktene dine dukker opp i søkeresultatene og tiltrekker mer organisk trafikk til nettsiden.
For eksempel: Si du selger miljøvennlige vannflasker. Da kan du bruke nøkkelord som 'bærekraftig vannflaske,' eller 'gjenbrukbar vannflaske’ i produktbeskrivelsen. På denne måten kan du bidra til å øke synligheten og skaffe mer organisk trafikk til nettsiden.
6. Fortell en (spennende) historie
Historiefortelling trenger ikke å være kun forbeholdt blogginnlegg eller 'Om oss'-delen på nettsiden din.
Når du skriver produkttekster, er en god ide å lage en engasjerende fortelling rundt produktet ditt for å skape en sterkere forbindelse med kunden.
For eksempel kan dette være selve produktets opprinnelseshistorie, en beskrivelse av hvordan produktet blir til eller diverse kundeanmeldelser.
Si du selger strikkegensere - det å forklare hvordan en håndlaget genser blir til, gir en personlig touch som kundene vil mest sannsynlig sette pris på.
Historiefortelling kan faktisk øke produktets opplevde verdi med hele 2,706%! Faktisk husker folk omtrent 22 ganger mer informasjon når den formidles gjennom en historie. Mens bare 5% til 10% av statistiske data huskes, blir 65% til 70% av en historie husket.
7. Bruk tydelige handlingsoppfordringer (CTA-er)
Sist men ikke minst: Før kundene dine mot neste steg med tydelige og overbevisende handlingsoppfordringer.
Her lønner det seg å bruke handlingsorienterte ord som skaper en følelse av hastverk.
For eksempel med uttrykk som 'Kjøp nå,' 'Begrenset tilbud,' eller 'Handle raskt!”. Ved å bruke slikt språk oppmuntrer du kunden til umiddelbar handling.
Det er lurt å sørge for at CTA-ene skiller seg ut visuelt - da kan du f.eks bruke kontrastfarger og plassere dem strategisk på siden. Hvis du i tillegg legger til en tidsfrist eller fremhever begrenset tilgjengelighet kan du få kundene til å ta enda raskere beslutninger.
Effektive CTA-er kan være nøkkelen til å øke konverteringsratene betraktelig:
Si du selger en ny kolleksjon med produkter. Da kan du f.eks bruke en CTA som sier : 'Kjøp i dag – Kun 50 igjen!' eller 'Handle nå og spar 20% – Tilbudet varer ikke lenge.'
Hva leder dette til? Ikke bare vil kundene dine vil kjøpe produktet, men det skaper også en følelse av hastverk, noe som gjør det mer sannsynlig at de handler med en gang og ikke drøyer det.
Forbedring av andre viktige sideelementer
Selv om det er viktig å ha gode produktbeskrivelser, finnes det andre elementer på nettsiden som kan gjøre kundeopplevelsen enda bedre.
To av dem er kundeanmeldelser og visuelle elementer:
1. Kundeanmeldelser
72% av kundene dine stoler mer på en bedrift etter å ha lest positive anmeldelser og tilbakemeldinger.
Tips: Be kundene dine skrive detaljerte anmeldelser om deres opplevelser med produktene dine. En enkel måte å gjøre dette på er å be dem legge inn en anmeldelse via en e-post med ordresammendraget etter kjøpet.
Grundige og ekte tilbakemeldinger bidrar til to ting: 1. Det bygger tillit og 2. Gir potensielle kjøpere verdifull informasjon om hva de kan forvente. Det er også lurt å oppfordre kundene til å vise bilder eller videoer der de bruker produktene.
Resultatet gir en personlig touch som hjelper fremtidige kunder med å se for seg produktet i bruk. Med andre ord, noe som gjør det mer attraktivt og relevant.
2. Bruk bilder og videoer av høy kvalitet
Alltid bruk bilder i høy oppløsning for å vise produktet fra sin beste side - og fra forskjellige vinkler.
Hvorfor? Fordi hele 75% av nettshoppere baserer sine kjøpsbeslutninger på produktbilder, men 22% av returene skjer nettopp fordi produktet ser annerledes ut i virkeligheten.
Ta med nærbilder for å vise viktige detaljer og funksjoner - på denne måten får kundene se nøyaktig hva de kjøper.
Sett av tid til å lage spennende og engasjerende videoer som viser produktet “in action”: Dette kan for eksempel være unboxing-videoer, instruksjonsvideoer eller innhold laget av brukerne selv (UGC). Slik vil kundene forstå produktet bedre og gjøre handleopplevelsen mer interaktiv og morsom.
Hva nå?
I denne artikkelen har vi gått gjennom tips du kan bruke til å lage bedre produktbeskrivelser - alt fra å ta i bruk sanselig og emosjonelt språk til å fokusere på fordeler fremfor funksjoner.
I INEVO har vi i over et tiår hjulpet bedrifter med å øke salget på nett. Hvis du har en nettbutikk med en årlig omsetning på mer enn 15 millioner, kan du bestille en gratis prøvedag med en av våre operative markedsassistenter (OMA). De vil besøke dere og gi konkrete råd om hva dere kan gjøre for å øke salget.
Hver uke får over 20 norske bedrifter besøk av en markedsassistent fra INEVO. Våre assistenter blir en del av deres markedsavdeling og støttes av Norges beste fagmiljø innen netthandel.
Kontakt oss i dag for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe deres markedsføring.