Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: Tips

24 verktøy som gjør hverdagen til en markedsfører enklere i 2024

I INEVO finner vi stadig nye verktøy som er med på å effektivisere vår hverdag. Her gir vi deg et lite knippe verktøy vi tror kan være med på å gjøre din arbeidshverdag som markedsfører i 2024 litt enklere.

1. Compressor.io

I arbeidshverdagen som markedsfører jobber du sannsynligvis ofte med bilder. I mange tilfeller har du kanskje store bilder som det hadde vært ønskelig å få komprimert. Dette gjør du enkelt med et par enkle klikk på compressor.io. Denne nettsiden komprimerer bildene dine så mye som mulig uten at det går nevneverdig utover kvaliteten.

2. Remove.bg

Har du også ofte irritert deg over at du ikke finner et bilde som har transparent bakgrunn? For eksempel at du skal bruke et bilde du liker i en presentasjon, men det har en stygg bakgrunn som ikke passer inn. Med remove.bg kan du med et par enkle klikk laste opp bildet du ønsker å fjerne bakgrunnen på uten å ha noen form for redigeringskunnskaper.

3. Kamua.com

I tillegg til bilder jobber du kanskje også med videoer på sosiale medier. Da er kamua.com en gamechanger! På denne nettsiden kan du endre format på hvilken som helst video til alle ulike sosiale medier plattformer.

Har du for eksempel en video i 16:9 kan du enkelt laste opp videoen på kamua, for deretter endre formatet til 1:1 eller Story-format på Instagram osv.

4. GTmetrix

Som markedsfører har du som regel ansvar for nettsider. Det er da avgjørende at du vet hvordan optimalisere nettsiden i forhold til hastighet, SEO, responsive sider osv.

Med verktøyet GTmetrix kan du analysere hvilken nettside du vil. Skriv inn URL-adressen for deretter få resultatet på hvordan nettsiden presterer og hvor du kan gjøre forbedringer.

5. BuiltWith

Med BulitWith kan du få oversikt over alt av programvare, markedsføringsverktøy, fonter og mye mer som kjører på en nettside. Dette er genialt dersom du for eksempel skal møte en ny kunde. Du kan da på forhånd få innsikt i hva kunden din bruker av programmer og verktøy på nettsiden, og komme med forslag til hva som kan forbedres og hva som kan fjernes.

6. CSS Peeper (Chrome Extension)

CSS Peeper er et verktøy som lar deg inspisere en nettside slik at du enkelt kan hente ut akkurat de komponentene som er på siden. Ved ett trykk, så har du tilgang på alle fargekoder, muligheten til å laste ned bilder og finne alt av styleguider som befinner seg på domenet.

7. GoFullPage (Chrome Extension)

Med GoFullPage kan du ta skjermbilde av nettsiden du besøker i sin helhet! Dette er en super plugin hvis du for eksempel ønsker å vise frem hele forsiden på en nettside på et bilde eller i et dokument. Du kan laste skjermbildet som både PDF eller ønskelig bildeformat.

8. ColorPick Eyedropper (Chrome Extension)

Har du også irritert deg over å ikke finne nøyaktig riktig fargekode? Med utvidelsen ColorPick Eyedropper kan du holde musen over hvilken som helst farge og få HEX-verdien og RGB-koden til det du måtte ønske.

9. SEO Minion (Chrome Extension)

SEO Minion er en utvidelse som hjelper deg med dine daglige SEO-oppgaver. Denne utvidelsen hjelper deg blant annet med on-page SEO analyser, sjekker ødelagte lenker, forhåndsvisning av SERP og mye mer.

10. Tag Assistant (Chrome Extension)

Med utvidelsen Tag Assistant får du oversikt over hvilke Google tags som er installert på hvilke som helst nettsider. Dette gir deg en god oversikt over hvilke sporinger som finnes hos for eksempel en kunde.

11. DataLayer Checker (Chrome Extension)

DataLayer Checker er den enkleste måten å feilsøke og sjekke implementeringen av dataLayer (datalag) for å vite hva som er på plass av relevant sporing.

Dette er spesielt relevant for deg som jobber med netthandel. Her har du muligheter med et enkelt trykk å sjekke for eksempel om sporing av “add_to_cart” og “purchase” eventer er implementert på siden.

12. Creator Studio

Meta Creator Studio er et planleggingsverktøy for deg som har egen Facebook- og Instagram-side. Her kan du planlegge blant annet poster og eventer på forhånd, så du slipper å poste på tidspunktet noe skal ut.

13. Zapier

Enkelt forklart linker Zapier opp ulike programvarer mot hverandre slik at du slipper å gjøre ting manuelt. Et eksempel på en zap kan være å automatisk legge til leads fra Facebook inn i din Mailchimp nyhetsbrevliste.

14. Google Keyword Planner

Google Keyword Planner er et verktøy som hjelper deg å finne de riktige søkeordene når du skal lage kampanjer i blant annet Google Ads. Her kan du blant annet se hvor mye søkevolum ulike keywords har og hvor mye konkurranse du må forvente på disse ordene.

15. Google Ads Editor

Har du en stor annonsekonto på Google Ads og må gjøre store endringer samtidig, kan Google Ads Editor gjøre livet enklere for deg. Her kan du foreta masseendringer i kontoen din, for deretter og laste alle endringene opp i kontoen med et tastetrykk

16. Responsinator

Noe av det viktigste (hvis ikke det viktigste) for en hjemmeside i dag er at den er responsiv. Dette er avgjørende for en god brukeropplevelse.

Responsinator er et godt verktøy for å sjekke dette. Du vil her se hvordan din hjemmeside ser ut på ulike enheter.

17. Marketing Examples

marketingexamples.com finner du en rekke eksempler på praktiske gjennomføringer innenfor ulike fagfelt i markedsføring andre har brukt for å oppnå suksess.

18. Hotjar

Jobber du med CRO (Conversion Rate Optimization)? Hotjar er da et fint analyseverktøy for deg som ønsker å se hvordan brukere navigerer seg på nettsiden, slik at du kan implementere endringer på et visuelt datadrevet grunnlag.

19. Canva

Canva lar deg enkelt designe bilder, annonser, reklamemateriell og mye mer. Dette er et genialt verktøy når du jobber med det visuelle. Du kan gjerne kalle det en light-versjon av Photoshop.

20. PXhere

Sliter du med å finne gode bilder å bruke i ulike prosjekt? PXhere er da en genial nettside med bilder lisensierte for bruk. Her finnes det uendelige bilder du kan ta i bruk enten det er på nettside, i presentasjoner eller liknende.

Her kan du selv velge hvilke størrelser og formater du laster ned i. Samtidig er det enkelt å importere bildene i for eksempel i Canva eller Photoshop for å gjøre ønskede endringer på bildene.

21. SEMrush

SEMrush er en totalleverandør og et genialt verktøy for deg som skal jobbe med SEO, innholdsmarkedsføring og betalt søk. Her kan du blant annet få innsikt i ulike søkeord og hvordan konkurrenter gjør det i forhold til deg i søk. Perfekt til deg som vil ta SEO-arbeidet til neste nivå. Dette er en betalt løsning, men du kan leke deg rundt med en 14-dagers gratis prøveperiode.

22. ChatGPT

Denne føler vi taler for seg selv! Mulighetene med ChatGPT er enorme.

23. Markedsføringspodden

Markedsføringspodden er en podcast laget av vår egen Even Ødegård, som han lager med Eivind Bodding. De tar opp ulike temaer innenfor markedsføring og gir deg konkrete tips til hvordan implementere det i din hverdag.

24. INEVO Effekt

Norges beste nyhetsbrev for deg som jobber med markedsføring (kan være vi er noe biased her). Her holder ukentlig over 6500 markedsførere seg oppdatert på de nyeste trendene og casene. Du får det tilsendt i din innboks hver tirsdag klokken 10:30.

Meld deg på nyhetsbrevet her.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.