Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: Content

Hvordan lage kvalitetsinnhold (5 praktiske tips)

Ellen Berg
12.06.2023

Kvaliteten på innholdet bestemmes vanligvis ut fra individuelle preferanser.

Kanskje er du mer interessert i en rask og enkel oppsummering av et tema som du kan bruke noen få minutter på å lese. Eller kanskje du ønsker å dykke dypere ned i et spesifikt tema og se nærmere på detaljene.

Uansett, hvis du klarer å produsere innhold av høy kvalitet, vil folk sette pris på det, huske det - og (forhåpentligvis) dele det i massevis.

Når du er i stand til å produsere nytt, relevant og nyttig materiale, har du gode forutsetninger for å skille deg ut fra mengden.

Og folk investerer stort i innhold av høy kvalitet: Over halvparten av digitale markedsførere jobber aktivt med å øke innholdsproduksjonen samtidig som de prioriterer å forbedre kvaliteten på innholdet.

Men husk at nøkkelen ligger i å overgå standardene for det innholdet som allerede har høy synlighet.

På den måten kan du bygge en merkevare som virkelig er unik og av høyeste kvalitet.

I denne artikkelen tar vi en titt på fem måter du enkelt kan skape innhold av høy kvalitet i dag.

5 kjennetegn på kvalitetsinnhold

Selv om det finnes en rekke kjennetegn som kan brukes på det som anses som "godt kvalitetsinnhold" i dag - så er disse de fem viktigste kjennetegnene som vi ser går igjen og igjen:

  1. E-A-T: Du demonstrerer din ekspertise, autoritet og pålitelighet tydelig gjennom innholdet ditt. Det viser at du vet hva du snakker om og er til å stole på.
  2. Leserorientert tilnærming: Innholdet ditt viser at du virkelig forstår brukernes intensjon, noe som er avgjørende for å skape verdifullt innhold som oppfyller behovene deres. Du vet nøyaktig hva de er ute etter, og du er i stand til å gi dem det.
  3. Relevans og tilpasning: Innholdet ditt er svært relevant for leserne dine (og det de er interessert i) og passer perfekt til produktet eller tjenesten(e) din(e). Det er tilpasset og skreddersydd spesifikt til deres behov.
  4. Ulike innholdsformater: Nettstedet ditt inneholder mye innhold av ulike typer, for eksempel tabeller, grafer og videoer. Innholdet er ikke begrenset til tekst, men inneholder også engasjerende visuelle elementer som forbedrer totalopplevelsen.
  5. Forbedret brukeropplevelse: Du prioriterer å levere en utmerket brukeropplevelse ved å sørge for raske innlastingstider og interaktive elementer.
Illustrasjonsbilde av en dame som sitter foran PCen og noterer i en notatbok

5 måter å skrive innhold av god kvalitet

Ved å følge disse fem trinnene kan du være trygg på at innholdet du produserer, virkelig appellerer til målgruppen din.

1. Skriv for kjøperne dine (og svar på spørsmålene deres)

Når du skal skape godt innhold, er noe av det viktigste å skrive for kjøperne og sørge for at du faktisk svarer på deres konkrete spørsmål.

Faktisk så forventer 52% av forbrukerne at merkevarer tilpasser tilbudene og budskapene sine til deres individuelle behov.

Ved å svare på deres bekymringer og tvil om produktet, tjenesten eller bransjen er du på god vei til å etablere deg som en pålitelig kilde (og skille deg ut fra konkurrentene dine).

For å sikre at innholdet ditt faktisk appellerer til målgruppen din, er det viktig å tenke over hva brukerne ønsker å lese om.

For å si det enkelt: Hvilke interesser, problemer og spørsmål prøver de å løse?

En god måte for å finne ut hvilke spørsmål kundene stiller, er å snakke med salgsavdelingen.

Gjør grundige brukerundersøkelser for å komme til bunns i hvem de er, hva de vil ha, og hva de ønsker å løse med produktet/tjenesten din.

I en artikkel jeg skrev for Digizuite, kalt "What Is DAM?", var jeg for eksempel nøye med å svare på konkrete spørsmål som DAM-kjøpere vanligvis har - som hvordan det bruker metadata og hvilke typer integrasjoner det tillater.

Disse menneskene har direkte erfaring med kundehenvendelser, og de kan gi deg verdifull innsikt i hva målgruppen din ser etter.

For det andre er det noen populære temaer som folk elsker å lese om, uavhengig av bransje.

Det kan være å diskutere priser, sammenligne produkter eller skrive produktanmeldelser.

Illustrasjonsbilde av et team som sitter i et møte sammen og diskuterer

2. Gjør det tydelig og engasjerende

Nå som du har forstått hva hovedmålgruppen din er opptatt av, bør neste mål være å skape innhold som fanger oppmerksomheten deres - og holder dem interessert i mer enn 5 sekunder.

En av de beste måtene å gjøre dette på er å sørge for at innholdet er tydelig, engasjerende og lett å forstå.

Velg et enkelt språk, korte setninger, overskrifter og avsnitt.

Sørg for variasjon ved å bruke synonymer og variere lengden på setningene.

Jo mer unik du gjør skrivestilen og tonen din, desto mer interessant blir innholdet ditt.

Men husk at det er en balansegang, så ikke gjør det så kreativt at det går på bekostning av forståelsen.

Her er et eksempel på et engasjerende språk som jeg brukte i et blogginnlegg for Digizuite:

"Feel like it's becoming increasingly challenging to keep pace with the constantly evolving world of digital marketing? If that's the case, don't worry - a lot of us are in the same boat. Luckily, marketing technology, or MarTech, can be an easy way for your company to get ahead and stay up to speed with the changing digital landscape."

3. Vis din ekspertise

Å skape innhold som virkelig appellerer til målgruppen din, krever mer enn bare å skrape på overflaten.

Det handler om å demonstrere ekspertisen din og dykke dypere for å tilby meningsfull innsikt og råd som folk faktisk bryr seg om.

Uansett om du bruker dine egne ord, forskning eller lenker til andre pålitelige kilder, er nøkkelen å tilby verdi som resonerer med leserne.

Derfor bør du være presis og gå i dybden - og dekke alle de viktige spørsmålene som leserne dine sannsynligvis har, og som du allerede vet at de har.

På den måten etablerer du deg som en pålitelig og kunnskapsrik kilde/forfatter, og innholdet ditt vil mest sannsynlig skille seg ut fra resten.

Her er et eksempel på tekst fra det samme blogginnlegget som er nevnt i avsnittet over. Målet var å vise autoritet.

"A digital asset management (DAM) system is used by large enterprises to edit, manage, and distribute their digital assets - whether that be their company images, videos, documents, audio files, you name it. Besides streamlining asset distribution, improving marketing campaign time-to-value and increasing productivity through workflow automation - DAM also reduces risk through permissions and rights management, ensuring digital assets are legally compliant."

Jeg sørget for å gi en klar og tydelig forklaring på hva DAM er, og fremheve fordelene når det gjelder distribusjon av ressurser, effektivitet i markedsføringskampanjer, produktivitet og risikoreduksjon.

4. Bruk statistikk og data for å øke tilliten

Det fjerde tipset vårt er å lage innhold av høy kvalitet som bygger på statistikk og data for å underbygge påstandene dine.

Ved å demonstrere ekspertisen din gjennom faktaopplysninger fra anerkjente kilder kan du etablere deg som en troverdig autoritet i bransjen din.

Det beste du kan gjøre er å unngå å ty til overdrivelser eller vage innsikter som du tror er riktige.

Legg i stedet frem konkrete bevis og reelle data som viser at du vet hva du snakker om - og at du har lesernes interesser i fokus.

På denne måten har du de beste forutsetningene for å skape en lojal følgerskare av engasjerte kunder som faktisk stoler på merkevaren din og ser på deg som en pålitelig informasjonskilde.

Ta en titt på dette eksemplet fra et blogginnlegg for Digizuite:

"The reason being that marketing automation has proven to lead to a 14.5% surge in sales productivity along with a 12.2% reduction in marketing expenses."

5. Hold det oppdatert og relevant

En viktig del av produksjonen av kvalitetsinnhold er å holde det oppdatert og relevant.

Å oppdatere innholdet med jevne mellomrom er ikke bare viktig for å sikre at folk finner den informasjonen de trenger. Det er også med på å vise at du holder deg oppdatert på hva som skjer, og at du kan gi korrekt informasjon.

Dette skaper ikke bare tillit og lojalitet blant publikum, men kan også forbedre nettstedets SEO-ytelse.

Derfor anbefaler vi at du tar deg tid til å oppdatere innholdet regelmessig.

Men husk at selv det mest oppdaterte og pålitelige innholdet ikke vil bli lest hvis det ikke samsvarer med det målgruppen din ønsker å lese.

Et godt tips er derfor å fokusere på å skape innhold som dekker lesernes faktiske behov og ønsker, samtidig som du holder det relevant og oppdatert.

Lag innhold for målgruppen din

Det er viktig å lage godt innhold slik at målgruppen din kommer i mål og finner den informasjonen de trenger.

Selv om de ikke kjøper noe av deg, kan innholdet ditt likevel være nyttig for å gi dem svarene de trenger.

Hvis du trenger hjelp med innholdsstrategien din eller har spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss for praktisk hjelp.

Vi i INEVO tilbyr innholdsmarkedsføringstjenester som er spesielt utviklet for å hjelpe deg med å nå målene dine.

Denne artikkelen er en oversatt versjon av How to Create Quality Content (5 Practical Tips). Artikkelen er oversatt ved hjelp av DeepL og kvalitetssikret av Markus Wachek Johnsen.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.